Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

768
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

528
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگویی برای همسویی راهبرد عملیات و راهبرد کسب وکار درسازمانهای تولیدی ایران

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 163

چکیده

 راهبرد در سه سطح کلان شرکت, واحدهای کسب وکاروبخش های وظیفه ای تعریف می شود. چگونگی همسویی این سه سطح برای موفقیت سازمانها اهمیت دارد. یکی ازواحدهای وظیفه ای که مسئولیت تولید محصولات رابه عهده دارد عملیات است. حال سوال آن است که همسویی راهبرد عملیات با راهبردی کسب وکار راچگونه می توان ایجاد کرد. بدین منظورالگویی ارایه می شود که باآن به چگونگی انجام همسویی پاسخ داده شود. الگو ازسازه های راهبرد کسب وکار, ابعاد رقابتی وحوزه های تصمیمات راهبردی عملیات تشکیل شده است. برای تبیین الگو ابتدا این سوال مطرح است که باتوجه به نوع راهبرد کسب وکار کدام بعد رقابتی انتخاب می شود و سپس براساس بعدرقابتی منتخب راهبردهای عملیات مناسب کدامند. برای پاسخ به این سوالات 160 شرکت در صنایع غذایی و شیمیایی انتخاب و مورد تحقیق قرارگرفته اند. تحقیق از منظر هدف, کاربردی است. برای تحلیل داده ها نیز, ابتدابا روش توصیفی-پیمایشی, نوع راهبرد کسب وکار, بعد رقابتی و راهبرد عملیات مورد استفاده هر شرکت در نمونه آماری مشخص گردید. سپس با استفاده از روش توصیفی-همبستگی, ارتباط بین آنها مشخص شد تا مدل عملیاتی همسویی به دست آید. برای به دست آوردن روابط همسویی, مراحلی تدوین شده که برآن اساس برای هر شرکت یک کد و بر اساس مشابهت کدها 25گونه همسویی مشخص شد. نتایج بیانگر آن است که عملکرد شرکتها با توجه به گونه همسویی راهبرد آنها متفاوت می باشد. به عبارت دیگر همسویی در بین شرکتهای موفق وناموفق به شکل معناداری متفاوت است. از25 گونه همسویی با در نظر گرفتن عملکرد, هفت گونه همسویی مناسب تشخیص داده شد و از آنها برای تبیین الگوی عملیاتی همسویی استفاده شد. نتایج همچنین از رویکرد مصالحه درابعاد رقابتی حمایت می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی شورینی، سهراب، ناظمی، جمشید، البرزی، محمود، و سلیمیان، حسین. (1390). الگویی برای همسویی راهبرد عملیات و راهبرد کسب وکار درسازمانهای تولیدی ایران. مطالعات مدیریت راهبردی، 2(6 )، 141-163. SID. https://sid.ir/paper/181750/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی شورینی سهراب، ناظمی جمشید، البرزی محمود، سلیمیان حسین. الگویی برای همسویی راهبرد عملیات و راهبرد کسب وکار درسازمانهای تولیدی ایران. مطالعات مدیریت راهبردی[Internet]. 1390؛2(6 ):141-163. Available from: https://sid.ir/paper/181750/fa

    IEEE: کپی

    سهراب خلیلی شورینی، جمشید ناظمی، محمود البرزی، و حسین سلیمیان، “الگویی برای همسویی راهبرد عملیات و راهبرد کسب وکار درسازمانهای تولیدی ایران،” مطالعات مدیریت راهبردی، vol. 2، no. 6 ، pp. 141–163، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181750/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا