Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,341
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,185
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تقارن قدرت در تندیس موسی، اثر میکل آنژ

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 101

چکیده

 در میان تفاسیر متعددی که درباره تندیس حضرت موسی, ساخته میکل آنژ, نوشته شده است, تفسیر فروید از همه مشهورتر است. وی بیش از ده توصیف از این مجسمه را بررسی کرده و تعبیر شخصی و نوین خود را بدین گونه عرضه می کند: حضرت موسی در این تندیس, در حال فرود بر سکوی سنگی و مهار خشم خود است, نه برخاستن. به استناد نتایج پژوهش های معاصر آراس, منتقد هنر و برومبرژه, انسان شناس, به ترتیب در مورد معانی و ارزش های نشانه شناختی «انگشت سبابه» در آثار هنری دوره رنسانس و تحلیل انسان شناسانه موی انسان به ویژه «ریش» در جوامع مختلف, که هر دو در پیکره حضرت موسی دیده می شوند, پاره ای از جزییات این تندیس را می توان به منزله نمادهایی از «قدرت» تبیین کرد. از سوی دیگر, نمایش حضرت موسی به شکل «ذوالقرنین» و نیز به ویژه مجسمه های ایستاده راحیل و لیا در دو سوی تندیس چندان مورد توجه منتقدان و مفسران قرار نگرفته یا حتی نادیده گرفته شده اند, در حالی که به نظر می رسد که هم نمود «ذوالقرنین» و هم کلیت فضای اثر, در بر گیرنده هر سه مجسمه را باید به طور همزمان مد نظر قرار داد. مولف این مقاله کوشیده است نشان دهد که شاید موضوع اصلی این اثر, آن گونه که هنرمند ایتالیایی قرن شانزدهم مجسم کرده است, تجلی دو وجه از «قدرت» باشد: تقارت «قدرت» الهی و روحانی («ذوالقرنین», لوح ها, وحی, نیایش راحیل, ...) در برابر «قوت و قدرت زمینی» (نیروی تن و بازوان, ریش ستبر, نگاه لیا بر زمین, ...).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گوشه گیر، سیدعلاالدین. (1389). تقارن قدرت در تندیس موسی, اثر میکل آنژ. پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی)، 15(59)، 87-101. SID. https://sid.ir/paper/182468/fa

    Vancouver: کپی

    گوشه گیر سیدعلاالدین. تقارن قدرت در تندیس موسی, اثر میکل آنژ. پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی)[Internet]. 1389؛15(59):87-101. Available from: https://sid.ir/paper/182468/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلاالدین گوشه گیر، “تقارن قدرت در تندیس موسی, اثر میکل آنژ،” پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی)، vol. 15، no. 59، pp. 87–101، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/182468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا