مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,747
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

944
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیازسنجی آموزشی برنامه های آموزش خانواده برای اولیاء دانش آموزان ناحیه یک تبریز

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 24

چکیده

 این پژوهش به منظور بررسی نیازهای آموزشی اولیاء شرکت کننده در برنامه های آموزش خانواده آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز انجام شد. روش پژوهش از نظر اجرا روش توصیفی, پیمایشی و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل والدین کلیه دانش آموزان که در سال تحصیلی 92-91 در این ناحیه مشغول به تحصیل بودند. برای انجام تحقیق, تعداد 382 نفر والدین به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسش نامه محقق ساخته به ترتیب (پرسش نامه والدین دانش آموزان ابتدایی 59 سوال بسته پاسخ و یک سوال باز پاسخ), (پرسش نامه والدین دانش آموزان راهنمایی 55 سوال بسته پاسخ و یک سوال باز پاسخ) و (پرسش نامه والدین دانش آموزان متوسطه 62 سوال بسته پاسخ و یک سوال باز پاسخ) در یک مقیاس لیکرت 5 درجه ای (خیلی کم- کم- متوسط- زیاد و خیلی زیاد) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط پنج نفر از اساتید دانشگاه های تهران و تبریز تایید و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 0.980, 0.871 و 0.976 محاسبه شده است. برای رسیدن به اهداف تحقیق 5 سوال پژوهشی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (فراوانی, درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمونt مستقل, واریانس یک راهه (Anova)) در نرم افزار spss استفاده گردید. نتایج به دست آمده از یافته های پژوهش نشان می دهد که نیازهای بعد اخلاقی- مذهبی مهم ترین نیاز آموزشی اولیاء در برنامه های آموزش خانواده هستند. ابعاد اجتماعی- فرهنگی, روان شناختی- تحصیلی, مسائل نوپدید و مسائل جسمی- بهداشتی در اولویت های بعدی نیازهای آموزشی والدین قرار دارند. سایر یافته های پژوهش نشان داد که میان نیازهای آموزشی والدین و متغیرهایی هم چون جنسیت, سن, میزان تحصیلات, رشته تحصیلی و شغل اولیاء تفاوت معنی داری وجود ندارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حکیم زاده، رضوان، میرزابیگی، محمدعلی، و رسولی سقای، مقصود. (1393). نیازسنجی آموزشی برنامه های آموزش خانواده برای اولیاء دانش آموزان ناحیه یک تبریز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 7(26)، 7-24. SID. https://sid.ir/paper/183402/fa

Vancouver: کپی

حکیم زاده رضوان، میرزابیگی محمدعلی، رسولی سقای مقصود. نیازسنجی آموزشی برنامه های آموزش خانواده برای اولیاء دانش آموزان ناحیه یک تبریز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1393؛7(26):7-24. Available from: https://sid.ir/paper/183402/fa

IEEE: کپی

رضوان حکیم زاده، محمدعلی میرزابیگی، و مقصود رسولی سقای، “نیازسنجی آموزشی برنامه های آموزش خانواده برای اولیاء دانش آموزان ناحیه یک تبریز،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 7، no. 26، pp. 7–24، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183402/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا