مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,417
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,577
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی، اضطراب امتحان و عاطفه مثبت و منفی دانشجویان دختر

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 29

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی, اضطراب امتحان و عاطفه مثبت و منفی دانشجویان دختر انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اسلامی آزاد واحد ساری در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند. از تعداد کل جامعه مورد نظر 50 نفر حاضر به همکاری شدند. سپس پرسشنامه های هراس اجتماعی کانور, اضطراب امتحان ساراسون و مقیاس عاطفه مثبت و منفی PANAS, در اختیارشان قرار گرفت و مورد پیش آزمون قرار گرفتند. از این تعداد 20 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل). سپس مداخله درمانی(8 جلسه 90 دقیقه ای) بر روی گروه آزمایشی انجام شد و پس از پایان جلسات, دانشجویان هر دو گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که گشتالت درمانی حدود 37 درصد واریانس کاهش میزان اضطراب اجتماعی را تبیین می کند. هم چنین گشتالت درمانی حدود 67 درصد واریانس کاهش میزان اضطراب امتحان را تبیین می کند و گشتالت درمانی منجر به افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی گردید. نتایج نشان داد که گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی, اضطراب امتحان و عاطفه منفی و مثبت تأثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی شاهراجی، فاطمه، و حافظیان، مریم. (1397). اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی, اضطراب امتحان و عاطفه مثبت و منفی دانشجویان دختر. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 11(44 )، 13-29. SID. https://sid.ir/paper/183637/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی شاهراجی فاطمه، حافظیان مریم. اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی, اضطراب امتحان و عاطفه مثبت و منفی دانشجویان دختر. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1397؛11(44 ):13-29. Available from: https://sid.ir/paper/183637/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه محمدی شاهراجی، و مریم حافظیان، “اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی, اضطراب امتحان و عاطفه مثبت و منفی دانشجویان دختر،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 11، no. 44 ، pp. 13–29، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا