مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

906
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای اختلال انفجاری متناوب

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 136

چکیده

 مقدمه: اختلال انفجاری متناوب, در بافت اجتماعی و در پاسخ به محرک های اجتماعی ظاهر می شود. احتمالا, پردازش محرک های اجتماعی و پاسخ به آنها در بافت های اجتماعی مختلف, در این اختلال نقشی مهمی داشته و بر بروز نشانه های آن تاثیرگذار باشد. بنابراین, هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی در نوجوانان دارای اختلال انفجاری متناوب است. روش: پژوهش حاضر, ازنوع آزمایش میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون است. تعداد 38 نفر دانش آموز دارای اختلال انفجاری متناوب با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. دو گروه در ابتدا و انتهای پژوهش, به پرسشنامه غربالگری اختلال انفجاری متناوب و داستان های اجتماعی پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 10 جلسه, هر هفته یک جلسه, تحت مداخله درمان رفتارشناختی قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل آنکووا نشان داد درمان رفتارشناختی بر بهبود شناخت اجتماعی و کاهش نشانه های اختلال انفجاری متناوب اثربخش بوده است. درمان رفتارشناختی بر بهبود مراحل رمزگردانی سرنخ ها, بازنمایی و تفسیر اطلاعات, و گزینش پاسخ اثربخش بوده است. اما بر مراحل روشن کردن اهداف و جستجوی پاسخ های ممکن, تاثیری دیده نشد. نتیجه گیری: به نظر می رسد با استفاده از تدابیر درمان شناختی-رفتاری و تعمیم آن به بافت های اجتماعی مختلف, بتوان شناخت اجتماعی افراد دارای اختلال انفجاری متناوب را بهبود بخشید که به عنوان ظرفیتی مهاری, برای جلوگیری از بروز نشانه های این اختلال در بافت های اجتماعی عمل کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی راد، حسن، ابوالقاسمی، عباس، و شاکری نیا، ایرج. (1398). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای اختلال انفجاری متناوب. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 26(2 (پیاپی 22) )، 113-136. SID. https://sid.ir/paper/186602/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی راد حسن، ابوالقاسمی عباس، شاکری نیا ایرج. اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای اختلال انفجاری متناوب. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1398؛26(2 (پیاپی 22) ):113-136. Available from: https://sid.ir/paper/186602/fa

    IEEE: کپی

    حسن سلیمانی راد، عباس ابوالقاسمی، و ایرج شاکری نیا، “اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای اختلال انفجاری متناوب،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 26، no. 2 (پیاپی 22) ، pp. 113–136، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186602/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button