مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتبار یابی الگوی رهبری خدمتگزار برای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 108

چکیده

 رهبری خدمتگزار یکی از نظریه های رهبری است که طبیعت مثبت گرا, تمرکز بر رفتار اخلاقی, خدمتگزاری, رشد و توسعه دیگران و فلسفه نوع دوستانه دارد, بر همین اساس در این پژوهش الگوی رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان طراحی و اعتبار یابی شد. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریه ی داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 15عضو هیئت علمی و مدیر بودند. داده ها از طریق مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با نمونه گیری هدفمند و بررسی اسناد مکتوب, جمع آوری و بر مبنای رهیافت نظام مند اشتراوس و کربین (کدگذاری باز, محوری و انتخابی) تحلیل شدند. اعتبار سنجی از طریق مثلث سازی, بازبینی مشارکت کنندگان و خبرگان غیر مشارکت کننده صورت گرفت. ابعاد الگوی پارادایمی شامل: شرایط علی (ویژگی های اخلاقی و روان شناختی, انگیزه خدمت رسانی و دگر خواهی, نگاه وکالتی-امانتی و احساس تکلیف الهی), پدیده ی محوری (رهبری خدمتگزار), شرایط زمینه ای (بسترسازی و تمهید امکانات, چابک سازی, چشم انداز, ارزش های نظام اسلامی), شرایط میانجی (استقرار نظام شایستگی محور, تخصص و تجربه, شبکه قوی ارتباطات, عدم ثبات مدیریتی و ارزیابی عادلانه عملکرد), راهبردها (فرهنگ سازی, بهینه سازی و ارتقاء مدیریت و توسعه مشارکت), پیامدها (ارتقاء کیفیت رابطه ی رهبر-پیرو, جو روان شناختی مبتنی بر اعتماد, نتایج اثربخش فردی و سازمانی), می باشد که بر اساس آن ها مدل رهبری خدمتگزار طراحی و اعتباریابی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمیان، حمید، عباس پور، عباس، طاهری، مرتضی، و سبحانی جو، سبحان. (1397). طراحی و اعتبار یابی الگوی رهبری خدمتگزار برای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 6 (سال 25)(1 )، 87-108. SID. https://sid.ir/paper/186660/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمیان حمید، عباس پور عباس، طاهری مرتضی، سبحانی جو سبحان. طراحی و اعتبار یابی الگوی رهبری خدمتگزار برای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1397؛6 (سال 25)(1 ):87-108. Available from: https://sid.ir/paper/186660/fa

    IEEE: کپی

    حمید رحیمیان، عباس عباس پور، مرتضی طاهری، و سبحان سبحانی جو، “طراحی و اعتبار یابی الگوی رهبری خدمتگزار برای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 6 (سال 25)، no. 1 ، pp. 87–108، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186660/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button