مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

457
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی الگوی آسیب شناسی فرایند سیاست پژوهی در آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 126

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر, طراحی و اعتباریابی الگوی آسیب شناسی فرایند سیاست پژوهی در نظام آموزش عالی ایران بود. در راستای تحقق این هدف, از روش ترکیبی اکتشافی بهره گرفته شد. فرایند پژوهش حاضر, در طی دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفته است. ابتدا, پس از مرور ادبیات, فهرستی از موانع و آسیب های فرایند سیاست پژوهی, تهیه گردید. سپس در بخش کیفی پژوهش, با انجام مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند با 15 نفر از سیاست گذاران, سیاست پژوهان و خبرگان علمی و متعاقباً تحلیل محتوای مصاحبه های انجام گرفته, لیستی از عوامل آسیب زای فرایند کنونی سیاست پژوهی در آموزش عالی ایران, تدوین شد. در ادامه, لیست مذکور با موارد شناسایی شده در ادبیات موضوع, ترکیب گردید و با استفاده از تکنیک دلفی به تایید مشارکت کنندگان پژوهش رسید. در نهایت 93 مولفه فرعی در قالب 12 مولفه اصلی و پنج بعد, شناسایی شد. بر اساس یافته های بخش کیفی پژوهش, پرسش نامه بخش کمی, طراحی و اجرا شد. پایایی پرسش نامه مذکور, 889/0 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی, شامل سیاست پژوهان آموزش عالی اعم از وابسته و غیر وابسته به وزارت علوم, همچنین سیاست گذاران و تصمیم گیران آموزش عالی در حوزه ستادی وزارت علوم و خبرگان علمی بوده است که تعداد 203 نفر از آنها پرسش نامه پژوهش را تکمیل کردند. برای بررسی سوالات پژوهش از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی درباره ابعاد پنج گانه الگو, بدین شرح بوده است: بعد زمینه ای 26 مولفه, بعد ساختاری 11 مولفه, بعد کارکردی (سیاست-گذاران) 23 مولفه, بعد کارکردی (سیاست پژوهان) 23 مولفه و بعد ارتباطی 10 مولفه.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیری فرح آبادی، جعفر، ابوالقاسمی، محمود، و قهرمانی، محمد. (1397). طراحی و اعتباریابی الگوی آسیب شناسی فرایند سیاست پژوهی در آموزش عالی ایران. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 6 (سال 25)(1 )، 109-126. SID. https://sid.ir/paper/186663/fa

    Vancouver: کپی

    امیری فرح آبادی جعفر، ابوالقاسمی محمود، قهرمانی محمد. طراحی و اعتباریابی الگوی آسیب شناسی فرایند سیاست پژوهی در آموزش عالی ایران. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1397؛6 (سال 25)(1 ):109-126. Available from: https://sid.ir/paper/186663/fa

    IEEE: کپی

    جعفر امیری فرح آبادی، محمود ابوالقاسمی، و محمد قهرمانی، “طراحی و اعتباریابی الگوی آسیب شناسی فرایند سیاست پژوهی در آموزش عالی ایران،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 6 (سال 25)، no. 1 ، pp. 109–126، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186663/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button