Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

491
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقدی بر تفسیر خواجه نصیرالدین طوسی از کسب عادت ارسطویی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف از این مقاله نقدی فلسفی بر تفسیر نصیرالدین طوسی از کسب عادت ارسطویی به عنوان برجسته ترین وجه تربیت اخلاقی در اخلاق نیکوماخوس است. از آنجایی که در بسیاری موارد مفسران ارسطو, تفسیر سنتی امثال خواجه نصیرالدین طوسی را تفسیر مکانیکی نام نهاده اند, ابتدا تلاش می شود تفسیر مکانیکی به تفصیل تبیین شود. نگارنده در ابتدا با بررسی نقدهای درونی و بیرونی تلاش دارد نشان دهد که تفسیر مکانیکی مبتنی بر مبانی رفتارگرایی است که انتساب چنین تفسیری نه تنها به ارسطو, بلکه به مفسران سنتی او مانند خواجه نصیر نیز ممکن نیست. در مقابل, ویژگی مهم تفسیر نصیرالدین در اخلاق ناصری, واسطه بودن اراده و تقویت آن دانسته شده است, به طوری که سایر اجزای نظام تربیتی وی مانند تنبیه و تشویق, ریاضت, الگودهی و. . . را می توان از لوازم آن دانست. البته نباید گمان کرد که تبیین مبتنی بر اراده مطابق اخلاق نیکوماخوس است. لااقل دو نقد اصلی بر تفسیر نصیرالدین وارد است. اول آنکه چون اراده حیثیت التفاتی دارد و نیز اعمال فضیلتمندانه را نمی توان از موقعیت های خاص جدا کرد, تقویت اراده ی محض امکان تحقق ندارد. دوم آنکه فرونسیس که در اخلاق نیکوماخوسحائز اهمیت فراوان است و از نظر ارسطو فضیلت بدون آن ممکن نیست, در اخلاق ناصری به اندازه ی کافی مورد التفات قرار نمی گیرد, تا به طور کلی سهم عقل و تربیت عقلانی در تربیت اخلاقی از منظر نصیرالدین کمتر از میزانی باشد که مورد تأکید ارسطو بوده است. در پایان تلاش می شود نشان داده شود که تفسیر خواجه نصیر در جدایی حاد قوای نفس, که متأثر از جدایی عالم ماده از عالم مثل در فلسفه نوافلاطونی است, ریشه دارد و مورد تأیید ارسطو نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، روح اله. (1397). نقدی بر تفسیر خواجه نصیرالدین طوسی از کسب عادت ارسطویی. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 6 (سال 25)(1 )، 65-86. SID. https://sid.ir/paper/186665/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی روح اله. نقدی بر تفسیر خواجه نصیرالدین طوسی از کسب عادت ارسطویی. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1397؛6 (سال 25)(1 ):65-86. Available from: https://sid.ir/paper/186665/fa

    IEEE: کپی

    روح اله کریمی، “نقدی بر تفسیر خواجه نصیرالدین طوسی از کسب عادت ارسطویی،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 6 (سال 25)، no. 1 ، pp. 65–86، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186665/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا