Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,017
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

949
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاثیر برنامه های کتاب درمانی بر کاهش پرخاش گری کودکان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 60

چکیده

 بسیاری از صاحب نظران توجه به دوران کودکی را هموار ساختن راه برای زندگی سالم در بزرگسالی می دانند. کودکان در مراحل مختلف زندگی, از ویژگی های رشد شناختی متفاوتی برخوردارند که در رفتار آنان قابل تشخیص است. اگر مراحل رشد به خوبی طی نشود, مشکلاتی به وجود می آورد که می تواند در رفتارهای ناهنجار کودک مشاهده شود. شناسایی داستان به عنوان ابزاری تربیتی, سابقه ای طولانی دارد. ولی استفاده از آن برای رفع مشکلات روان شناختی در سال های اخیر در ایران مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر, با هدف بررسی میزان تاثیر کتاب های داستانی مناسب با رویکرد کتاب درمانی بر پرخاش گری کودکان گروه سنی الف انجام می شود. این پژوهش به روش تجربی تک آزمودنی و با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. از سیاهه وارسی برگرفته از توصیه های پرخاش گری هیوز و رایس برای گرد آوری اطلاعات استفاده شد. در این پ‍ژوهش, 5 کودک مهدکودک وابسته به دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در مقطع پیش دبستانی (سنین 5- 6 سال) در سال تحصیلی 87- 88 برای انجام آزمون انتخاب شدند. این کودکان, بنابر تایید مربیان و والدین و نیز آزمون پرخاش گری رفتار پرخاش گرانه داشتند. هم چنین 10 داستان از مجموعه داستان هایی که در پژوهش های پیشین برای کنترل و یا کاهش رفتار پرخاش گرانه مناسب تشخیص داده شده بود, در نظر گرفته شد. این کتاب ها در طی 10 جلسه 20 الی 30 دقیقه ای برای کودکان خوانده شد. مشاهده ها و نیز داده های به دست آمده نشان داد که به جز یک مورد, سایر رفتارهای پرخاش گرانه که در پیش آزمون شناسایی شده بود, تا حدی کاهش پیدا کردند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پریرخ، مهری، و ناصری، زهرا. (1390). بررسی میزان تاثیر برنامه های کتاب درمانی بر کاهش پرخاش گری کودکان. مطالعات ادبیات کودک، 2(1)، 33-60. SID. https://sid.ir/paper/186850/fa

Vancouver: کپی

پریرخ مهری، ناصری زهرا. بررسی میزان تاثیر برنامه های کتاب درمانی بر کاهش پرخاش گری کودکان. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1390؛2(1):33-60. Available from: https://sid.ir/paper/186850/fa

IEEE: کپی

مهری پریرخ، و زهرا ناصری، “بررسی میزان تاثیر برنامه های کتاب درمانی بر کاهش پرخاش گری کودکان،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 2، no. 1، pp. 33–60، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186850/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا