مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

979
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

709
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسه آن ها با واژگان نوشتاری آنان

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 148

چکیده

 وجود کتاب مناسب و درخور ویژگی های کودک, در ایجاد انگیزه و عادت مطالعه بسیار موثر است. کتاب کودک و نوجوان هم از نظر موضوع و هم از نظر سبک نگارش, نباید از محدوده توانایی های ذهنی او فراتر باشد. اگر واژگان به کار رفته در متن کتاب در حد توانایی ها و قابلیت های زبانی کودک نباشد, در انتقال مفاهیم و تجارب به کودک موفق نخواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و استخراج واژگان پایه خوانداری کودکان دبستانی, و سپس مقایسه این واژگان با واژگان نوشتاری کودکان دبستانی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع اکتشافی و مقیاس به کار رفته در آن, مقیاس اسمی است. جامعه مورد بررسی شامل مجموعه کتاب های داستانی کودکان دبستانی (شامل گروه های سنی «ب», «ج» و «ب و ج») است که از سوی شورای کتاب کودک مناسب تشخیص داده شده اند. ابزار اجرای این پژوهش نرم افزاری است که به زبان برنامه نویسی دلفی و مطابق با سوالات و ویژگی های خاص این پژوهش طراحی شده است. در این پژوهش 162650 صورت زبانی و 6155 واژه به دست آمده و در نهایت 1602 واژه به عنوان واژگان پایه خوانداری معرفی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که هم خوانی واژگان خوانداری و نوشتاری در زیرگروه های فعل ساده, عناصر طبیعی و اندام و رنگ, «زیاد» و در زیرگروه های واژگان علمی, دین, ورزش, شهرها, اصطلاحات و مصدر, «خیلی کم» و در دیگر زیرگروه ها «کم» بوده است. همچنین بر اساس یافته های پژوهش, در مجموع همخوانی و مطابقت واژگان خوانداری و نوشتاری این گروه سنی «کم» بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوکبی، مرتضی، و چراغی، زهره. (1392). بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسه آن ها با واژگان نوشتاری آنان. مطالعات ادبیات کودک، 4(2 (پیاپی 8))، 127-148. SID. https://sid.ir/paper/186902/fa

    Vancouver: کپی

    کوکبی مرتضی، چراغی زهره. بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسه آن ها با واژگان نوشتاری آنان. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1392؛4(2 (پیاپی 8)):127-148. Available from: https://sid.ir/paper/186902/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی کوکبی، و زهره چراغی، “بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسه آن ها با واژگان نوشتاری آنان،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 4، no. 2 (پیاپی 8)، pp. 127–148، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186902/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button