مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

876
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

703
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بسته آموزشی مبتنی بر رایانه بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 97

چکیده

 زمینه و هدف: محققین در جستجوی راه هایی برای ارائه موثرتر برنامه های آموزش به بیمار هستند. مزایای زیادی برای ارائه مطالب بهداشتی به کمک رایانه وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بسته آموزشی مبتنی بر رایانه بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع می باشد.مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی 80 نوجوان مبتلا به صرع که به صورت تصادفی از انجمن صرع ایران انتخاب گردیده بودند, وارد مطالعه شده و در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. بسته آموزشی که بر اساس نیازهای آموزشی نوجوانان شرکت کننده و با قابلیت اجرا به صورت مستقل توسط شرکت کنندگان و به کمک رایانه طراحی گردید, در اختیار گروه مداخله قرار گرفت, و با استفاده از چک لیست خودگزارش دهی میزان به کارگیری بسته آموزشی, پیگیری و اندازه گیری گردید و پس از یک ماه کیفیت زندگی ایشان با پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع مجددا اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون های آماری کای مربع, تی زوجی, و تی مستقل با سطح معنی داری 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که میان کیفیت زندگی گروه شاهد و مداخله قبل از مداخله تفاوت معناداری وجود نداشت (p=0.866), ولی این تفاوت بعد از مداخله معنی دار بود ( .(p<0.001همچنین میان کیفیت زندگی گروه شاهد پس از گذشت یک ماه تغییر قابل توجهی ایجاد نگردید ( ,(p=0.992ولی گروه مداخله, تغییرات معنی دار و رو به افزایشی را در همین بازه زمانی در کیفیت زندگی خود تجربه کردند (.(p≤0.001نتیجه گیری: بسته آموزشی مبتنی بر رایانه می تواند کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع را بهبود بخشد. بنابراین برای آموزش به بیماران به وی‍ژه مبتلایان به بیماری صرع به عنوان یک شیوه آموزشی کاربردی پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وجدانی، محمدعلی، الحانی، فاطمه، و محمدخان کرمانشاهی، سیما. (1390). تاثیر بسته آموزشی مبتنی بر رایانه بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 3(4 (پیاپی 10))، 87-97. SID. https://sid.ir/paper/187166/fa

    Vancouver: کپی

    وجدانی محمدعلی، الحانی فاطمه، محمدخان کرمانشاهی سیما. تاثیر بسته آموزشی مبتنی بر رایانه بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1390؛3(4 (پیاپی 10)):87-97. Available from: https://sid.ir/paper/187166/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی وجدانی، فاطمه الحانی، و سیما محمدخان کرمانشاهی، “تاثیر بسته آموزشی مبتنی بر رایانه بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 3، no. 4 (پیاپی 10)، pp. 87–97، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187166/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button