مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,080
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

920
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ویژگی های آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 68

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از بارزترین مشخصه های کودکان مبتلا به اوتیسم وجود اشکال در ویژگی-های زبانی است. هدف مقاله حاضر,بررسی برخی از ویژگی های زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم و مقایسه آنها با کودکان سالم در زبان فارسی می باشد.روش بررسی: با ضبط گفتار 20 کودک دختر و پسر هفت تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم, ویژگی هایآوایی- واجی و صرفی -نحوی آنها با ویژگی های مشابه 20 کودک سالم همسن آنها مقایسه شد.داده ها با استفاده از آزمون دقیق فیشر در نرم افزار SPSS نسخه 18 پردازش شدند.یافته ها: حذف همخوان ها, جابه جایی همخوان ها, عدم کاربرد تکیه در هجای مناسب, آهنگ کلام غیر معمول, عدم کاربرد صحیح زمان دستوری,عدم کاربرد یا کاربرد اشتباه حروف اضافه,اشکال در جمع بستن اسم ها, عدم کاربرد جملات مرکب در کودکان مبتلا به اوتیسم و سالم تفاوت معناداری داشت (P<0.05)؛ درحالیکه در درج آوا, فرایند قلب, عدم وجود تطابق میان فاعل و فعل, اشکال در منفی کردن افعال و اشکال در کاربرد صفات اشاره بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (P>0.05).نتیجه گیری: کودکان مبتلا به اوتیسم, در زمینه های آوایی-واجی و صرفی-نحوی با مشکلات بیشتری نسبت به کودکان سالم همسن خود روبه رو هستند, و نیاز است با برنامه های آموزشی مناسب سعی شود این مشکلات هرچه کمتر شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روح پرور، رحیمه، کرمی، مهدیه، و مددی، محسن. (1393). مقایسه ویژگی های آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 8(3)، 64-68. SID. https://sid.ir/paper/187246/fa

    Vancouver: کپی

    روح پرور رحیمه، کرمی مهدیه، مددی محسن. مقایسه ویژگی های آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1393؛8(3):64-68. Available from: https://sid.ir/paper/187246/fa

    IEEE: کپی

    رحیمه روح پرور، مهدیه کرمی، و محسن مددی، “مقایسه ویژگی های آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 8، no. 3، pp. 64–68، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187246/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button