مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه رویکرد ارزیابی مدرسان ترجمه فارسی با نظریه های شاخص ارزیابی ترجمه

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 84

چکیده

 در این پژوهش توصیفی تلاش شد تا معیارها و رویکردهای مدرسان ترجمه, در بستر آموزشی ایران, برای ارزیابی کیفیت ترجمه دانشجویان بررسی شود. دوازده نفر از مدرسان باسابقه و متخصص در ترجمه در دانشگاه های مختلف ایران, برای مصاحبه دعوت شدند. با تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها, رویکردهای آن ها در ارزیابی کیفیت ترجمه بررسی شد و سپس, میزان تفاوت و شباهت رویکرد مدرسان ترجمه ایران با مدل ها و رویکردهای ارزیابی که نظریه پردازان ارزیابی ترجمه ارائه کردند, بررسی گردید. یافته های حاصل از مصاحبه ها برطبق شیوه تحلیل داده های کیفی نظریه داده بنیاد, کدگذاری و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که میان مدرسان ترجمه در انتخاب رویکردهای ارزیابی کیفیت ترجمه شباهت و اشتراکات بسیاری وجود دارد و تا حد زیادی با رویکردهای ارزیابی کیفیت ترجمه که نظریه پردازان بین المللی ارائه کرده اند, مطابقت می کند و تنها تفاوت, در میزان اهمیت معیارهای ارزیابی است که بستگی به نوع دوره های مختلف آموزشی ترجمه و نوع متن و ژانر در ترجمه دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سامیر، آیناز، خوش سلیقه، مسعود، و قاضی زاده، خلیل. (1393). مقایسه رویکرد ارزیابی مدرسان ترجمه فارسی با نظریه های شاخص ارزیابی ترجمه. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 47(1)، 59-84. SID. https://sid.ir/paper/187537/fa

    Vancouver: کپی

    سامیر آیناز، خوش سلیقه مسعود، قاضی زاده خلیل. مقایسه رویکرد ارزیابی مدرسان ترجمه فارسی با نظریه های شاخص ارزیابی ترجمه. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1393؛47(1):59-84. Available from: https://sid.ir/paper/187537/fa

    IEEE: کپی

    آیناز سامیر، مسعود خوش سلیقه، و خلیل قاضی زاده، “مقایسه رویکرد ارزیابی مدرسان ترجمه فارسی با نظریه های شاخص ارزیابی ترجمه،” مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 47، no. 1، pp. 59–84، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187537/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button