مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین خلق زبان شاعرانه با استفاده از نظام مبتنی بر تطبیق و لغزش های مهارشده اریک لاندوفسکی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 134

چکیده

 در دهه 1980 میلادی, نشانه شناسی با چرخشی روش شناختی روبه رو می شود. این چرخش که برگرفته از فلسفه غالب قرن بیستم؛ یعنی, پدیدارشناسی است, ابعاد گمشده معنا مانند «حضور», «جریان ادراکی- حسی», «تن», «ادراک» و «امر حسی» را به نشانه شناسی بازمی گرداند. در سال های دهه 1960, تصویر نشانه شناسی تصویری بسته و در خود رفته است؛ تصویر دیسیپلینی ساختارگرا که صرفا بر روی داده هایی جدا از زندگی و واقعیت های تجربه های زیسته کار می کند. در واقع, نشانه شناسی کلاسیک روایی, متن را از واقعیت جهان زیسته جدا می کند و تنها و تنها بها را به خود متن و گفته می دهد؛ گفته ای بریده از بافت خود که در آن سوژه هایی جدا از تاریخ و زمان و ابژه هایی بدون ویژگی مادی ترسیم می شوند. در واقع, متن فضای آشکار بودن معنا بدون ساحت «حضور» می باشد؛ اما با این چرخش پدیدارشناختی, ساحت «حضور» به نشانه شناسی بازگردانده می شود. از جمله نشانه شناسانی که تحت تاثیر این چرخش پدیدارشناختی قرار گرفته است, اریک لاندوفسکی است. او با مطرح کردن «نظام معنایی تطبیق» و «لغزش های مهارشده» به تعامل فعال (و همراه با خطر) سوژه و آن وجه غیریتی اشاره می کند که دیگر نه به مثابه ابژه, بلکه خود نقش سوژه را بازی می کند؛ آنگونه که در این تعامل روبه جلو و خلاق, تعاملی تن به تن و مبتنی بر جریان ادراکی- حسی شکل می گیرد که در آن هر دو طرف تعامل این ویژگی را دارند که قابلیت های پنهان و بالقوه خود را علاوه بر تطبیق با یکدیگر آزاد کنند و سبب خلق ارزش ها و معناهای تازه شوند. در نوشته حاضر سعی بر آن است تا با تکیه بر «نظام معنایی تطبیق» و مساله «لغزش های مهارشده» نشان داده شود که چگونه شعر و استعاره شاعرانه, نتیجه تعامل فعال و همراه با خطر شاعر با زبانی است که در مقابل او مقاومت می کند و این مقاومت خود سبب خلق زیبایی می شود. به تعبیری دیگر, شاعر با زبان خطر می کند و نتیجه این خطر و لغزش مهارشده, خلق زبان شاعرانه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابک معین، مرتضی. (1392). تبیین خلق زبان شاعرانه با استفاده از نظام مبتنی بر تطبیق و لغزش های مهارشده اریک لاندوفسکی. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 46(4)، 121-134. SID. https://sid.ir/paper/187553/fa

    Vancouver: کپی

    بابک معین مرتضی. تبیین خلق زبان شاعرانه با استفاده از نظام مبتنی بر تطبیق و لغزش های مهارشده اریک لاندوفسکی. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1392؛46(4):121-134. Available from: https://sid.ir/paper/187553/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی بابک معین، “تبیین خلق زبان شاعرانه با استفاده از نظام مبتنی بر تطبیق و لغزش های مهارشده اریک لاندوفسکی،” مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 46، no. 4، pp. 121–134، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187553/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button