مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 117

چکیده

 این پژوهش, به تجزیه و تحلیلِ انتقالِ زبانی در بینِ دانش آموزان لک زبانِ سطحِ دبستان و دورة نخستِ متوسطه در شهرستان کوهدشت پرداخته است. زبان آموزان در هنگامِ یادگیری زبان دوم, نظام زبانی خاص خود را بنا می کنند که زبان میانی یا زبانِ زبان آموزان نامیده می شود. زبان آموزانِ زبان دوم, در هنگامِ فرایندِ یادگیری, عناصری را از زبان نخست به زبان دوم و برعکس انتقال می دهند. عوامل شناختی, بینازبانی و درون زبانی بر انتقال زبانی تأثیر می نهند. روشِ انجام پژوهش, کیفی بوده و داده های پژوهش با مصاحبه و ثبتِ گفتار دانش آموزها و بر پایة انشاء یا تکلیف های نوشتاری آن ها گرد آوری شده اند. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش, نمایانگر گونه ها و فراوانیِ انتقال های زبانی برساختة زبان آموزان بوده است که مشتمل بر انتقال عناصر مربوط به نظام خط, انتقال عناصر واجی, انتقال مستقیم عناصر واژگانی– معنایی, انتقال عناصر صرفی-نحوی و انتقال مفهومی-شناختی بودند. در انتقال این عناصر, زبان آموزان از راهبرد های ترجمة قرضی, آمیزش قرضی, قیاس های اشتباه, تعمیم بیش از اندازه و ساده سازی بهره برده اند. در این مقاله, نشان داده شده است که انتقال های زبانی که فراوانی بالاتری داشتند, دربرگیرندة ترجمة قرضی بودند. همچنین, بر پایة یافته های پژوهش, به موازات تسلطِ هر چه بیشتر زبان آموز بر زبان مقصد, از میزان انتقال های زبانی کاسته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ستاری، علی، احمدخانی، محمدرضا، زندی، بهمن، و سبزواری، مهدی. (1398). تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 11(30 )، 99-117. SID. https://sid.ir/paper/187818/fa

    Vancouver: کپی

    ستاری علی، احمدخانی محمدرضا، زندی بهمن، سبزواری مهدی. تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1398؛11(30 ):99-117. Available from: https://sid.ir/paper/187818/fa

    IEEE: کپی

    علی ستاری، محمدرضا احمدخانی، بهمن زندی، و مهدی سبزواری، “تحلیل انتقال زبانی دانش آموزان لک زبان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 11، no. 30 ، pp. 99–117، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187818/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button