مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

406
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رشد پیوستگی علّی در گفتمان روایتی کودکان تک زبانه ی فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 175

چکیده

 تواناییِ تولیدِ گفتمانی که پیوستگی دارد, یکی از مؤلفه های ضروریِ دانشِ رشدی کودک, در هنگامِ فراگیری زبان, است. این توانایی, بخش مهمی از دانش زبانی به شمار می­ آید که کودکان نیازمندِ فراگیریِ آن هستند. هدف از انجامِ پژوهشِ حاضر, بررسی توانایی کودکان تک زبانه ی فارسی زبان در حفظ پیوستگی داستان بوده­ است. همچنین این مقاله در پی مقایسه ی یافته های خود با پژوهش های دیگری است تا یافته های پیشین با استفاده از تحلیل شبکه ی علّی تأیید شود. به این منظور, سی کودک 5-6 ساله (با میانگین سنی 5 سال و 6 ماه) و سی کودک 9-10 ساله (با میانگین سنی 9 سال و 6 ماه) به عنوان آزمودنی های پژوهش مورد بررسی قرارگرفتند. در هر گروه سنی, 30 کودک پسر شرکت کردند. سی بزرگسال مرد تک زبانه ی فارسی زبان 20-25 ساله (با میانگین سنی 23 سال و 8 ماه) نیز به عنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. این سه گروه با استفاده از دو داستان مصور «قورباغه تو کجائی» و «قورباغه» ترغیب به روایت داستان شدند. داستان های روایت شده براساس شبکه ی علّی مورد بررسی قرار گرفتند. بر پایة یافته های پژوهش رشد کودکان در دست­ یابی به پیوستگی داستان, با استفاده از برقراری روابط علّی میانِ رویدادهای داستان محقق شد. به­ طور کلی, نتایج پژوهش نشان داد که شبکه ی علّی در مقایسه با پیوندهای علّی, ابزاری حساس تری است که می­ تواند برای نمایاندن رشد کودکان در حفظ پیوستگی داستان به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کمری، الهه. (1398). رشد پیوستگی علّی در گفتمان روایتی کودکان تک زبانه ی فارسی زبان. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 11(31 )، 151-175. SID. https://sid.ir/paper/187917/fa

    Vancouver: کپی

    کمری الهه. رشد پیوستگی علّی در گفتمان روایتی کودکان تک زبانه ی فارسی زبان. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1398؛11(31 ):151-175. Available from: https://sid.ir/paper/187917/fa

    IEEE: کپی

    الهه کمری، “رشد پیوستگی علّی در گفتمان روایتی کودکان تک زبانه ی فارسی زبان،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 11، no. 31 ، pp. 151–175، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187917/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button