Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,842
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

907
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر خودکارآمدی تحصیلی و خستگی شناختی بر حل مسائل شناختی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر خودکارآمدی تحصیلی و خستگی شناختی بر حل مسائل شناختی دانش آموزان است و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه اول متوسطه در دبیرستان های شهر سرایان تشکیل می دهند. حجم نمونه اولیه پژوهش 450 نفر از دانش آموزان پایه اول متوسطه بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و سپس بر اساس مقیاس خودکارآمدی تحصیلی, 120 دانش آموز (60 دختر و 60 پسر) دارای خودکارآمدی تحصیلی بالا و پایین انتخاب و به صورت تصادفی در 8 گروه 15 نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود؛ در مرحله اول آزمودنی ها در گروه های آزمایش و گواه با تکالیف تشخیصی قابل کنترل و غیرقابل کنترل روبرو شدند و در مرحله دوم, گروه ها برای مقایسه در موقعیت آزمون قرار گرفتند. در نهایت, داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس سه راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که اثر سطح خودکارآمدی تحصیلی و خستگی شناختی در عملکرد حل مساله دانش آموزان معنی دار است. در حالی که جنسیت دانش آموزان در عملکرد حل مساله آن ها تاثیر نداشت. یافته های پژوهش همچنین نشان داد که اثر تعاملی خودکارآمدی تحصیلی و جنسیت, اثر تعاملی خستگی شناختی و جنسیت, اثر تعاملی خودکارآمدی تحصیلی و خستگی شناختی و اثر تعاملی خودکارآمدی تحصیلی, خستگی شناختی و جنسیت بر عملکرد حل مساله دانش آموزان معنی دار نیست. با توجه به یافته های بالا, برای مطالعه عملکرد دانش آموزان در موقعیت حل مساله, تمرکز بر نقش متغیرهای خودکارآمدی و خستگی شناختی ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پورقاز، عبدالوهاب، محمدی، امین، و دوستی، مرضیه. (1391). تاثیر خودکارآمدی تحصیلی و خستگی شناختی بر حل مسائل شناختی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(15)، 67-86. SID. https://sid.ir/paper/188622/fa

    Vancouver: کپی

    پورقاز عبدالوهاب، محمدی امین، دوستی مرضیه. تاثیر خودکارآمدی تحصیلی و خستگی شناختی بر حل مسائل شناختی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1391؛9(15):67-86. Available from: https://sid.ir/paper/188622/fa

    IEEE: کپی

    عبدالوهاب پورقاز، امین محمدی، و مرضیه دوستی، “تاثیر خودکارآمدی تحصیلی و خستگی شناختی بر حل مسائل شناختی دانش آموزان،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 9، no. 15، pp. 67–86، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188622/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا