مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,862
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

889
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خستگی شناختی و حل مسائل شناختی: آزمون الگوی اثر تعدیل کننده خوش بینی گرایشی

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 145

چکیده

 به منظور تعیین اثر تعدیل کننده خوش بینی در رابطه بین خستگی شناختی و حل مساله شناختی, آزمایشی طراحی و اجرا شد. ابتدا نسخه تجدید نظرشده آزمون جهت گیری هدف (شیر, کارور و بریجز, 1994) بر روی 300 دانشجو اجرا شد. از بین افرادی که نمره های آنها در سازه خوش بینی ±2 واحد انحراف استاندارد از میانگین نمره ها فاصله داشت, تعداد 40 دانشجو انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه 10 نفری تخصیص داده شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحله اول, آزمودنی های گروه کنترل با تکالیف افتراقی قابل کنترل و آزمودنی های گروه آزمایش با تکالیف افتراقی غیرقابل کنترل رو به رو شدند و در مرحله دوم, گروه ها در موقعیت حل مساله, به تکلیف آناگرام پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس دوراهه از معناداری اثر اصلی عامل گروه و عامل خوش بینی و از عدم معناداری کنش متقابل عوامل گروه و خوش بینی در پیش بینی نمره های حل مساله شناختی به طور تجربی حمایت کردند. عدم معناداری کنش متقابل عوامل گروه و خوش بینی نشان داد خوش بینی رابطه بین خستگی شناختی و حل مسائل شناختی را تعدیل نمی کند. این یافته ها ضمن تاکید بر توجه به نقش اصلی منابع تغییرپذیری خستگی شناختی و خوش بینی در پیش بینی حل مساله شناختی فراگیران نشان می دهند رابطه علی بین خستگی شناختی و عملکرد حل مساله تابعی از تغییر در عامل خوش بینی محسوب نمی شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زارع، حسین، خدایی، علی، و شکری، امید. (1393). خستگی شناختی و حل مسائل شناختی: آزمون الگوی اثر تعدیل کننده خوش بینی گرایشی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 11(42)، 135-145. SID. https://sid.ir/paper/101476/fa

Vancouver: کپی

زارع حسین، خدایی علی، شکری امید. خستگی شناختی و حل مسائل شناختی: آزمون الگوی اثر تعدیل کننده خوش بینی گرایشی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1393؛11(42):135-145. Available from: https://sid.ir/paper/101476/fa

IEEE: کپی

حسین زارع، علی خدایی، و امید شکری، “خستگی شناختی و حل مسائل شناختی: آزمون الگوی اثر تعدیل کننده خوش بینی گرایشی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 11، no. 42، pp. 135–145، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101476/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button