مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,312
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,315
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل علی توانایی حل مساله ریاضی دانش آموزان بر اساس مهارت تفکر انتقادی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت و نگرش به ریاضیات

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مهارت تفکر انتقادی و توانایی حل مساله ریاضی دانش آموزان با میانجیگری انگیزه پیشرفت و نگرش به ریاضیات انجام شد. روش جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان کلاس ششم شهر مشهد در سال تحصیلی 1397-1396 می باشد. به همین دلیل نمونه ای با حجم 440 دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. دانش آموزان پرسشنامه های تفکر انتقادی سطح x کرنل, انگیزه پیشرفت, نگرش به ریاضیات و آزمون حل مساله ریاضی را تکمیل کردند. این پژوهش از نوع همبستگی می باشد و تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل مسیر انجام شد. یافته ها نتایج نشان داد که مهارت تفکر انتقادی بر توانایی حل مساله ریاضی دانش آموزان تاثیر مثبت معنی دار دارد. علاوه بر این, مشخص شد که نگرش به ریاضیات بر توانایی حل مساله ریاضی تاثیر مثبت معنی دار دارد. انگیزه پیشرفت بر توانایی حل مساله ریاضی تاثیر ندارد ولی بر نگرش به ریاضیات تاثیر مثبت و معنی دار دارد. همچنین مشخص شد که با وجود تاثیر مثبت و معنی دار مهارت تفکر انتقادی بر نگرش به ریاضیات و انگیزه پیشرفت, این دو متغیر یعنی نگرش به ریاضیات و انگیزه پیشرفت نقش میانجی بین مهارت تفکر انتقادی و توانایی حل مساله ریاضی دانش آموزان ندارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برادران، محمد، محمدی پور، محمد، و مهدیان، حسین. (1399). مدل علی توانایی حل مساله ریاضی دانش آموزان بر اساس مهارت تفکر انتقادی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت و نگرش به ریاضیات. مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(37 )، 27-52. SID. https://sid.ir/paper/188630/fa

    Vancouver: کپی

    برادران محمد، محمدی پور محمد، مهدیان حسین. مدل علی توانایی حل مساله ریاضی دانش آموزان بر اساس مهارت تفکر انتقادی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت و نگرش به ریاضیات. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1399؛17(37 ):27-52. Available from: https://sid.ir/paper/188630/fa

    IEEE: کپی

    محمد برادران، محمد محمدی پور، و حسین مهدیان، “مدل علی توانایی حل مساله ریاضی دانش آموزان بر اساس مهارت تفکر انتقادی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت و نگرش به ریاضیات،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 17، no. 37 ، pp. 27–52، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188630/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button