مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

439
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی، رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 122

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی, رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان شهر اهواز انجام شده است. روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و با انجام مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم (پایه دهم و یازدهم) شهر اهواز در سال تحصیلی 97-96 بودند, که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از 160 نفر دانش آموز 40 نفر انتخاب و به روش تصادفی ساده در یک گروه آزمایش (20 نفر) و یک گروه گواه (20 نفر) اختصاص یافتند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه برنامه آموزش گروهی فلسفه (یک بار در هفته و به مدت 90 دقیقه) قرار گرفتند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش فلسفه, پس آزمون و یک ماه و نیم پس از مداخله, مرحله پیگیری انجام شد. برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه های رشد اخلاقی لطف آبادی (1385), پرسشنامه رفتار جامعه یار کارلو و همکاران (2003) و پرسشنامه خشم آیزنگ و ویلسون (1975) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و روش تجزیه و تحلیل تک متغیری آنکوا انجام شد. نتایج پژوهش در سطح معنی داری (0. 001>p) نشان داد آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی, رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان تاثیر مثبت داشت و این نتیجه در مرحله پیگیری ماندگار بود. آموزش فلسفه قدرت قضاوت اخلاقی در کودکان را افزایش داد, علاوه بر این سبب بهبود ارتباطات, مسئولیت پذیری اجتماعی و کنترل خشم گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرجی، ماهرخ، مکوندی، بهنام، بختیار پور، سعید، افتخار صعادی، زهرا، و احتشام زاده، پروین. (1398). اثربخشی آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی, رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان شهر اهواز. مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(36 )، 97-122. SID. https://sid.ir/paper/188639/fa

    Vancouver: کپی

    فرجی ماهرخ، مکوندی بهنام، بختیار پور سعید، افتخار صعادی زهرا، احتشام زاده پروین. اثربخشی آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی, رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان شهر اهواز. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1398؛16(36 ):97-122. Available from: https://sid.ir/paper/188639/fa

    IEEE: کپی

    ماهرخ فرجی، بهنام مکوندی، سعید بختیار پور، زهرا افتخار صعادی، و پروین احتشام زاده، “اثربخشی آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی, رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان شهر اهواز،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 16، no. 36 ، pp. 97–122، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188639/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button