مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,504
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه آمادگی مدارس متوسطه اول شهر شیراز برای مواجهه با مخاطره زلزله

صفحات

 صفحه شروع 92 | صفحه پایان 104

چکیده

 مقدمه: زلزله به عنوان یکی از مخاطرات طبیعی در کشور زمینه ساز بسیاری از مشکلات بوده است. آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) اظهار داشته است که حوادث و بلایا دارای اثرات جدی بر خدمات آموزشی هستند. این اثرات نه فقط به دلیل تلفات ناشی از مرگ و میر آموزگاران و دانش آموزان, بلکه مواردی از جمله وقفه ناگهانی در روند آموزشی و اختلال روانی دانش آموزان نیز می باشد. بنابراین, آمادگی برای رویارویی با این حوادث ضرورت دارد.روش: این تحقیق با هدف تعیین میزان آمادگی مدارس متوسطه شهر شیراز برای مواجهه با بحران زلزله صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی مدیران مدارس متوسطه اول شهر شیراز, کارشناسان و صاحب نظران بحران بوده است. از دو پرسشنامه فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و آمادگی مدارس در این پژوهش استفاده شده است. پرسشنامه فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویت سه بعد اصلی آمادگی مدارس, شامل برنامه های اضطراری, عملیات اضطراری و منابع اضطراری را اندازه گیری کرده است. پرسشنامه دوم میزان آمادگی مدارس برای رویارویی با مخاطره زلزله را توسط 36 سئوال تخصصی بررسی کرد که پس از محاسبه روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی, کروسکال-والیس و فریدمن توسط نرم افزارهای SPSS-22 و expert choice تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: با توجه به یافته ها می توان گفت که برنامه های اضطراری بیشترین و عملیات اضطراری کمترین میزان اهمیت را در بین ابعاد آمادگی داشته اند. همچنین در بین مدارس, 6.9 درصد آمادگی خیلی زیاد, 32.7 درصد آمادگی زیاد, 29.7 درصد آمادگی در حد متوسط, 22.8 درصد آمادگی کم و 7.9 درصد آمادگی خیلی کم در برابر مخاطره زلزله را داشتند.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که میزان آمادگی مدارس متوسطه اول شهر شیراز پایین تر از حد مطلوب ارزیابی می شود که این میزان آمادگی با توجه به خطر جدی زلزله مناسب نیست.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهرآئین نزدیک، زهرا، و کاظمی، مهدی. (1395). مطالعه آمادگی مدارس متوسطه اول شهر شیراز برای مواجهه با مخاطره زلزله. امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، 8(1-2)، 92-104. SID. https://sid.ir/paper/190877/fa

    Vancouver: کپی

    مهرآئین نزدیک زهرا، کاظمی مهدی. مطالعه آمادگی مدارس متوسطه اول شهر شیراز برای مواجهه با مخاطره زلزله. امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)[Internet]. 1395؛8(1-2):92-104. Available from: https://sid.ir/paper/190877/fa

    IEEE: کپی

    زهرا مهرآئین نزدیک، و مهدی کاظمی، “مطالعه آمادگی مدارس متوسطه اول شهر شیراز برای مواجهه با مخاطره زلزله،” امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، vol. 8، no. 1-2، pp. 92–104، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190877/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button