مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,050
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی فرهنگ سازمانی جمعیت هلال احمر بر اساس مدل کامرون و کوئین (مطالعه موردی: ستاد مرکزی)

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 133

چکیده

 مقدمه: فرهنگ حاکم بر هر سازمان, شکل دهنده شخصیت سازمانی آن است , لذا می توان سازمان ها را برحسب نوع فرهنگ آن شناسایی کرد . فرهنگ منسجم و متناسب با اهداف و مأموریت های سازمانی موجب افزایش کارایی و اثربخشی سازمان می شود . ازاین رو, این مطالعه درصدد شناسایی فرهنگ سازمانی جمعیت هلال احمر برآمده است.روش: این تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است . جامعه آماری, تمامی کارشناسان ستاد مرکزی جمعیت هلال احمر (250 نفر) می باشند . حجم جمعیت نمونه 148 نفر برآورد گردید که پس از توزیع پرسشنامه ها, 130 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری شد . روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود وبه عنوان ابزار اصلی تحقیق از پرسشنامه استاندارد مدل کامرون و کوئین (2006) استفاده گردید . روایی محتوایی آن با استفاده از نظر خبرگان و کارشناسان تایید شد . ضریب پایایی معادل 0.89 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های کولموگروف اسمیرنوف, لون, مقایسه میانگین ها, تحلیل واریانس یک طرفه و توکی استفاده شده است.یافته ها: یافته ها نشان داد که فرهنگ بازاری (رقابتی) بالاترین نمره میانگین (2.78) را به دست آورد . نتایج آزمون t زوجی یا وابسته (16.317) در سطح خطای 0.05 بیانگر تفاوت بین وضع موجود و مطلوب فرهنگ سازمانی است . مقایسه میانگین ها نیز نشان داد سطح معناداری F برای جنسیت sig=0.904, تحصیلات sig=0.678, سابقه کار sig=0.147 و وضعیت استخدامی sig=0.001) بود که بیانگر تفاوت معنا دار میان میانگین فرهنگ سازمانی با وضعیت استخدامی کارکنان می باشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج, بین وضع موجود و مطلوب فرهنگ سازمانی تفاوت معنا دار مشاهده شده است . همچنین به ترتیب اولویت, فرهنگ رقابتی, فرهنگ سلسله مراتبی, فرهنگ گروهی و فرهنگ ویژه سالاری حاکم بر ستاد مرکزی جمعیت بوده است. به علاوه, برای تعیین وضعیت موجود فرهنگ سازمانی بخش های دیگر جمعیت نیاز به تحقیق های دیگری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهی، بیژن، هداوندی، محمدرضا، و ابراهیمی، ایوب. (1395). شناسایی فرهنگ سازمانی جمعیت هلال احمر بر اساس مدل کامرون و کوئین (مطالعه موردی: ستاد مرکزی). امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، 8(1-2)، 121-133. SID. https://sid.ir/paper/190882/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهی بیژن، هداوندی محمدرضا، ابراهیمی ایوب. شناسایی فرهنگ سازمانی جمعیت هلال احمر بر اساس مدل کامرون و کوئین (مطالعه موردی: ستاد مرکزی). امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)[Internet]. 1395؛8(1-2):121-133. Available from: https://sid.ir/paper/190882/fa

    IEEE: کپی

    بیژن عبدالهی، محمدرضا هداوندی، و ایوب ابراهیمی، “شناسایی فرهنگ سازمانی جمعیت هلال احمر بر اساس مدل کامرون و کوئین (مطالعه موردی: ستاد مرکزی)،” امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، vol. 8، no. 1-2، pp. 121–133، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190882/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button