مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

576
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

503
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکردهای تداعی در بدخوانیِ خلاق حکایت درویش صاحب کرامات

صفحات

 صفحه شروع 285 | صفحه پایان 311

چکیده

بدخوانیِ خلاق مبتنی بر ایده ی وجودِ رابطه ای موروثی میانِ آثارِ ادبی است؛ اما, نه رابطه ای بر پایة هم سویی و ادامة مسیرِ یکدیگر؛ بلکه, رابطه ای جدید متضمنِ دیالکتیکی بنیادین, میان بازشناسیِ قدرتِ گذشته و انحراف از جباریتِ آن. شاعرِ متأَخّر, با هدفِ کسبِ هویّتِ مستقل ادبی, با خارج شدن از زیرِ سایة پدر ادبیِ خود, حرکتی تدافعی را آغاز می کند که نه تنها, آن حرکت, جهت و رویکردی انفعالی ندارد؛ بلکه, در نهایت, به آفرینشِ هنری, ختم می شود. ترفندهای بدخوانیِ خلاق, می توانند به صورتِ ارادی(خودآگاه) و یا غیرِ ارادی(ناخودآگاه), متنِ متأَخر را از اضطرابِ تأثیر, رهایی بخشند. یکی از عواملِ مؤثر بر بدخوانیِ خلاق آثار داستانی, عنصرِ تداعی است. در مقالة پیشِ رو, حکایتی از مثنوی برگزیده شده است که مولانا آن حکایت را با تلفیق و اقتباس, از دو حکایتِ دیگر ساخته است. بی زمانی و بی مکانیِ حکایتِ مولانا, نزدیکیِ زاویة دیدِ سوم شخص به اوّل شخص و نکره ذکر شدنِ شخصیّتِ اصلی و گرایش به راویِ مفسّر به جای راوی مشروح, تداعی شدنِ گروهِ فتیان در اثرِ شخصیت پردازیِ شاعر, تک گویی های درونی, حدیثِ نفس گویی های شاعر, جریانِ سیالِ ذهن و اطناب در گفت و گوها و. . ., از جملة ترفندهایی است که به تأثیر از عنصرِ تداعی, در جهتِ بدخوانیِ خلاق, در ساختِ حکایتِ جدید به کار گرفته شده است؛ ازین رو, در ادامه, پس از معرفی و شناختِ نظریة بدخوانیِ خلاق, آشنایی با عنصرِ تداعی و شاخصه های آن, به توضیح و تحلیلِ چگونگیِ تأثیرِ تداعی بر عناصرِ داستانی در جهتِ رهایی از اضطرابِ تأثیرِ دو حکایتِ مبدأ, پرداخته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آزادتبار، فرشته، اکبری گندمانی، مهرداد، و کمالی بانیانی، مهدی رضا. (1397). کارکردهای تداعی در بدخوانیِ خلاق حکایت درویش صاحب کرامات. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 15(57 )، 285-311. SID. https://sid.ir/paper/191393/fa

    Vancouver: کپی

    آزادتبار فرشته، اکبری گندمانی مهرداد، کمالی بانیانی مهدی رضا. کارکردهای تداعی در بدخوانیِ خلاق حکایت درویش صاحب کرامات. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1397؛15(57 ):285-311. Available from: https://sid.ir/paper/191393/fa

    IEEE: کپی

    فرشته آزادتبار، مهرداد اکبری گندمانی، و مهدی رضا کمالی بانیانی، “کارکردهای تداعی در بدخوانیِ خلاق حکایت درویش صاحب کرامات،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 15، no. 57 ، pp. 285–311، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191393/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا