مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

299
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

150
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش کارکردهای تعلیمی در ساخت یابی حکایات مولانا (مطالعه موردی: حکایت درویش صاحب کرامات)

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 110

چکیده

 بسیاری از حکایت های مثنوی, هم در سطح روایت و هم در سطح عناصر, وابسته به حکایت های دیگری هستند که پیش از مولانا آفریده یا ترکیب شده اند. یکی از عوامل مهم این وابستگی, پیوندهایی است که هر متن, بر پایه روابط بینامتنی, با دیگر متون برقرار می سازد. براین اساس, نقش مولف در جایگاه معرف و معلم نیز, می تواند باعث وابستگی به زمینه های فرهنگی و متنی دیگر شود. بدین سان مولف از اضطراب تاثیر دیگران می کاهد و با اتکا به تعلیم جنبه هایی خاص از روایت های پیشین, دست به بدخوانی خلاق می زند. این پژوهش بر آن است که با شیوه توصیفی تحلیلی دریابد که چگونه کارکرهای تعلیمی, منجر به ساخت یابی حکایت تازه مثنوی نسبت به حکایات متون مبدا شده اند؟ و دراین راستا, چه شگردهایی توسط مولانا به کار گرفته شده اند؟ نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که مولانا درجهت اثبات مطالب تعلیمی خود, با دخالت هایی همچون ترکیب و تلفیق پیرنگ های پیشین, درجهت خودی سازی آنچه از دیگران اخذ کرده است, می کوشد. همچنینن شگردهایی چون افزودن درون مایه های تعلیمی فرعی در کنار درون مایه های اصلی دو حکایت منبع, قرارگرفتن شاعر (در نقش معلم) در نقاب شخصیت ها, به عنوان معرف نگرشی خاص, تغییر زاویه دید, اطناب در گفتگوها و بیان مطالب تعلیمی به شیوه تک گویی ها و. . . از دیگر دخل و تصرف هایی است که مولانا درجهت دگرگون ساختن ساختارهای پیشین و ساخت یابی حکایت های خود به کار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری گندمانی، مهرداد، و کمالی بانیانی، مهدی رضا. (1398). نقش کارکردهای تعلیمی در ساخت یابی حکایات مولانا (مطالعه موردی: حکایت درویش صاحب کرامات). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27 (دوره جدید)(44 )، 87-110. SID. https://sid.ir/paper/243369/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری گندمانی مهرداد، کمالی بانیانی مهدی رضا. نقش کارکردهای تعلیمی در ساخت یابی حکایات مولانا (مطالعه موردی: حکایت درویش صاحب کرامات). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1398؛27 (دوره جدید)(44 ):87-110. Available from: https://sid.ir/paper/243369/fa

    IEEE: کپی

    مهرداد اکبری گندمانی، و مهدی رضا کمالی بانیانی، “نقش کارکردهای تعلیمی در ساخت یابی حکایات مولانا (مطالعه موردی: حکایت درویش صاحب کرامات)،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 27 (دوره جدید)، no. 44 ، pp. 87–110، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243369/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button