مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

838
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تطبیق مفهوم «حرکت جوهری» ملاصدرا با قواعد «گره سازی» در هنر اسلامی بر مبنای رویکرد وجود تطبیق هم ارزی

صفحات

 صفحه شروع 307 | صفحه پایان 325

چکیده

 هدف از این تحقیق, انطباق قاعده «حرکت جوهری» ملاصدرا بعنوان مهمترین دیدگاه نظام فکری حکمت متعالیه با قواعد گره سازی هندسی در هنر و معماری اسلامی بر مبنای رویکرد تطبیقیِ وجودِ هم ارزی, تمثال و همانند ساختی, میان نظام جزئی و نظام کلی عالم (سلسله مراتب عالم) می باشد. در نگرش حکمت متعالیه ملاصدرا, وجود مبارک حق تعالی, حقیقتی واحد و شخصی است و تمامی پدیدارهای عالم امکان و کثرات, از یک وجود دارای مراتب شدت و ضعف و بر مبنای قاعدة «وحدت تشکیکی وجود» که به واسطة «عشق» از مظهر اوّل (وجود منبسط)-که در عین وحدت دارای تمام کثرات است-جاری می گردد. در این پژوهش که به روش تحقیق توصیفی, تحلیلی, تطبیقی و با تلفیقی از دو رویکرد کمّی (از نظریه به مصداق) و کیفی (از مصداق به نظریه) انجام گرفته است, به این نتیجه دست یافت که خصوصیات به کار گرفته شده در گره سازی هندسی که دارای سه مشخصة «قابلیّت تکرار به شرط تکامل», «قابلیّت تطوّر وتبدّل بواسطة نقوش ثانوی» و «توانائی حفظ وحدت و بقاء موضوع در عین کثرت نقوش» می باشند, تمثالِ و به مثابه بیان هنری قاعدة «خلق مداوم و تکاملیِ» آفرینش عالم در دیدگاه عرفانیِ صدرالمتألهین شیرازی بوده و هدف هنرمند عارف در خلق صُورِ بینهایتْ کثرت پذیرِ نقوشِ هندسی در گره سازی, نشان دادن خلق پیوسته و استکمالی مخلوقات در تجلیات الهی به صورت «لَبس بعد لَبس» بوده که به طریقِ نقش های بافته, متکثّر و تکرارپذیر اشکال هندسی در فضاسازی معماری اسلامی بازآفرینی و خلق مجدد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفیع زاده، اسداله، کوهی گیگلو، توکل، و عباس زاده، فاضل. (1397). تطبیق مفهوم «حرکت جوهری» ملاصدرا با قواعد «گره سازی» در هنر اسلامی بر مبنای رویکرد وجود تطبیق هم ارزی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 15(58 )، 307-325. SID. https://sid.ir/paper/191457/fa

    Vancouver: کپی

    شفیع زاده اسداله، کوهی گیگلو توکل، عباس زاده فاضل. تطبیق مفهوم «حرکت جوهری» ملاصدرا با قواعد «گره سازی» در هنر اسلامی بر مبنای رویکرد وجود تطبیق هم ارزی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1397؛15(58 ):307-325. Available from: https://sid.ir/paper/191457/fa

    IEEE: کپی

    اسداله شفیع زاده، توکل کوهی گیگلو، و فاضل عباس زاده، “تطبیق مفهوم «حرکت جوهری» ملاصدرا با قواعد «گره سازی» در هنر اسلامی بر مبنای رویکرد وجود تطبیق هم ارزی،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 15، no. 58 ، pp. 307–325، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191457/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا