مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,000
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر توانمندسازی سالمندان بر اساس الگوی خانواده محور

صفحات

 صفحه شروع 301 | صفحه پایان 313

چکیده

 مقدمه: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسایل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی می باشد. در نظر داشتن نیازهای خاص این دوران و توجه به توانمندسازی, عزت نفس و خودکارامدی در سالمندان امر بسیار مهمی است که به طور عمده مورد غفلت قرار می گیرد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی خانواده محور بر توانمندسازی سالمندان با تاکید بر خودکارامدی, عزت نفس, تهدید درک شده و کیفیت زندگی سالمندان شهر اصفهان انجام گرفت.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی, 64 نفر سالمند دارای توانایی انجام کارهای معمول و روزانه بدون وابستگی به دیگران و فاقد بیماری های سیستمیک و محدود کننده, به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون, الگوی توانمندسازی خانواده محور در 10 جلسه 45 دقیقه ای آموزش و اجرا گردید. سطح تهدید درک شده, عزت نفس, خودکارامدی و کیفیت زندگی هر دو گروه, قبل از مداخله و در پایان مداخله به وسیله پرسشنامه ارزیابی شد و در نهایت از آزمون های Paired-t ,c2 و Independent-t جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده گردید.یافته ها: آزمون آماری Paired-t بیانگر تاثیر به کارگیری الگوی توانمندسازی خانواده محور در افزایش معنی دار سطح کیفیت زندگی گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد بود (P<0.01). آزمون آماری Independent-t اختلاف معنی داری را در دو گروه آزمون و شاهد بعد از اجرای برنامه در نمره عزت نفس (P<0.01) نشان داد, اما خودکارامدی سالمندان بر خلاف افزایش نسبت به قبل از مداخله, معنی دار نبود (P=0.07). آزمون Independent-t در زمینه خودکارامدی تفاوت معنی داری بین دو گروه قبل از آموزش نشان نداد و بر خلاف افزایش نمره خودکارامدی بعد از مداخله این اختلاف معنی دار نبود (P=0.07).نتیجه گیری: الگوی توانمندسازی خانواده محور در سالمندان منجر به ارتقای سطح خودکارامدی, عزت نفس, تهدید درک شده و در نهایت کیفیت زندگی سالمندان گردید. اجرای برنامه هایی با محوریت خانواده, در این گروه سنی توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ربیعی، لیلی، مصطفوی، فیروزه، مسعودی، رضا، و حسن زاده، اکبر. (1391). بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر توانمندسازی سالمندان بر اساس الگوی خانواده محور. تحقیقات نظام سلامت، 8(2)، 301-313. SID. https://sid.ir/paper/192773/fa

    Vancouver: کپی

    ربیعی لیلی، مصطفوی فیروزه، مسعودی رضا، حسن زاده اکبر. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر توانمندسازی سالمندان بر اساس الگوی خانواده محور. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1391؛8(2):301-313. Available from: https://sid.ir/paper/192773/fa

    IEEE: کپی

    لیلی ربیعی، فیروزه مصطفوی، رضا مسعودی، و اکبر حسن زاده، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر توانمندسازی سالمندان بر اساس الگوی خانواده محور،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 8، no. 2، pp. 301–313، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/192773/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button