مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,029
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

603
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی وضعیت دسترس پذیری وب سایت کتابخانه مرکزی بیست دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس رهنمود های کنسرسیوم وب جهان گستر (W3C)

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 64

کلیدواژه

کنسرسیوم دسترس پذیری وب (w3c)- نرم افزار EvalAccess 2.0Q3

چکیده

 هدف: هدف مقاله حاضر, تعیین وضعیت دسترس پذیری وب سایت کتابخانه مرکزی بیست دانشگاه برتر وزارت علوم, تحقیقات و فناوری بر اساس رهنمود های کنسرسیوم وب جهان گستر است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی, به روش ارزیابانه و بر اساس 15 شاخص مستخرج از رهنمود دسترس پذیری محتوای وب کنسرسیوم وب جهان گستر است. در این پژوهش, دسترس پذیری بیست وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه های وزارت علوم, تحقیقات و فناوری که در رتبه بندی دانشگاه برتر وزارت علوم, تحقیقات و فناوری به ترتیب رتبه اول تا بیستم را کسب کرده اند به روش فنی (ماشینی-دستی) و بر اساس شاخص های اولویت یک مستخرج از رهنمود کنسرسیوم وب جهان گستر ارزیابی شده است. ارزیابی ماشینی به وسیله نرم افزارEvalAccess 2.0  و ارزیابی دستی با استفاده از چک لیست استخراجی از شاخص های اولویت یک رهنمود دسترس پذیری کنسرسیوم وب جهان گستر صورت پذیرفت.یافته ها: نتایج نشان داد در روش ارزیابی ماشینی وب سایت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه گیلان با 19 امتیاز و رتبه 1 دسترس پذیرترین و وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد با 472 امتیاز و رتبه 18 غیر دسترس پذیرترین وب سایت است. در روش دستی میانگین دسترس پذیری وب سایت ها 23 درصد است. در کل میزان دسترس پذیری وب سایت ها زیر 50 درصد است و تا نتیجه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. در انتها راهکارها و پیشنهاداتی جهت بهبود سطح دسترس پذیری وب سایت ها ارائه شده است.نتیجه گیری: این پژوهش دومین پژوهش کاربردی در حوزه ارزیابی دسترس پذیری وب سایت ها و اولین پژوهش کاربردی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی بر اساس کنسرسیوم دسترس پذیری وب در ایران است. یافته های این پژوهش می تواند یک دیدگاه کلی به مسوولین سیاست گذاری, در طراحی وب سایت های دسترس پذیر ارائه دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارعی، هاجر، و باقری گرمارودی، فروزان. (1391). ارزیابی وضعیت دسترس پذیری وب سایت کتابخانه مرکزی بیست دانشگاه برتر وزارت علوم, تحقیقات و فناوری بر اساس رهنمود های کنسرسیوم وب جهان گستر (W3C). دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 5(19)، 49-64. SID. https://sid.ir/paper/193297/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی هاجر، باقری گرمارودی فروزان. ارزیابی وضعیت دسترس پذیری وب سایت کتابخانه مرکزی بیست دانشگاه برتر وزارت علوم, تحقیقات و فناوری بر اساس رهنمود های کنسرسیوم وب جهان گستر (W3C). دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1391؛5(19):49-64. Available from: https://sid.ir/paper/193297/fa

    IEEE: کپی

    هاجر زارعی، و فروزان باقری گرمارودی، “ارزیابی وضعیت دسترس پذیری وب سایت کتابخانه مرکزی بیست دانشگاه برتر وزارت علوم, تحقیقات و فناوری بر اساس رهنمود های کنسرسیوم وب جهان گستر (W3C)،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 5، no. 19، pp. 49–64، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193297/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button