مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,060
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

838
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارتهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 89-90

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 75

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی مهارتهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر انجام شد.روش شناسی: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بیش از 0.89 محاسبه شد. داده های به دست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: مهمترین هدف دانشجویان از جستجوی اطلاعات, انجام پروژه های درسی است و دانشجویان از دو روش رسمی و غیررسمی به جستجوی اطلاعات می پردازند. کتاب, تلاش و تجربه شخصی, از مهمترین منابع رسمی و غیررسمی کسب اطلاعات به شمار می رود. از بین پایگاه های الکترونیکی موجود, میزان اهمیت Science Direct برای دانشجویان بیشتر است (86.3%) و پس از آن به ترتیب پایگاه های (%76.8) ISI (web of knowledge), (50.7%) Springer, 50.3%) ProQuest) و 50%) SCOPUS) رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.عوامل اصلی عدم دسترسی آسان به اطلاعات از دیدگاه دانشجویان, به ترتیب: سرعت پایین شبکه و مشکلات اتصال (77.7%), عدم تسلط کافی به زبان انگلیسی (64.4%), قطع اشتراک دانشگاه در مورد برخی پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی (60.9%), عدم وجود منابع روزآمد در کتابخانه (57.2%) و عدم آشنایی با منابع تخصصی موجود (48.7%) می باشد.نتیجه گیری: در بررسی روش های اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر, راهنمایی گرفتن از دوستان و استادان (71.5%) در اولویت اول و سپس آزمایش و خطا (49.4%), شرکت در دوره های آموزشی کتابخانه (29.9%) و در نهایت یاری گرفتن از کتابداران (27.6%) قرار دارد و دانشجویان اظهار داشتند که مهارت لازم برای اطلاع یابی را دارا هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قوام، هانیه. (1390). بررسی مهارتهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 89-90 . دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 4(15)، 67-75. SID. https://sid.ir/paper/193343/fa

    Vancouver: کپی

    قوام هانیه. بررسی مهارتهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 89-90 . دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1390؛4(15):67-75. Available from: https://sid.ir/paper/193343/fa

    IEEE: کپی

    هانیه قوام، “بررسی مهارتهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 89-90 ،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 4، no. 15، pp. 67–75، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193343/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button