مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,433
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور نسبت به پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان ایران و ارایه چارچوب برای تدوین نظامنامه نهایی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 85

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور نسبت به پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان ایران و ارائه چارچوب برای تدوین نظامنامه نهایی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور تحت پوشش وزارت علوم می باشد. از آنجاییکه جامعه آماری از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی بر خوردار است از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد, با استفاده از این روش کتابخانه مرکزی دانشگاه های دولتی 7 استان کشور (تهران, مشهد, کرمانشاه, تبریز, مازندران, شیراز, اصفهان) که در مجموع شامل 33 دانشگاه دولتی با تعداد 480 کتابدار دانشگاهی می باشد به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامه بر مبنای پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای تدوین شده از سوی انجمن کتابداران و اطلاع رسانان ایران (شاخه قم) طراحی و تدوین شده است. لازم به ذکر است این پیش نویس بر اساس نظامنامه اخلاقی مدون و مکتوب انجمن کتابداری 38 کشور موجود در سایت ایفلا تدوین و به صورت کتاب منتشر شده است. از آزمون u من ویتنی و کروسکال والیس برای تایید یا رد فرضیات پژوهش استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد, بین دیدگاه کتابداران دانشگاهی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به تجربه کاری, سطح تحصیلات, رشته تحصیلی, جنسیت, سمت سازمانی, نوع استخدام آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد زیرا سطح معنی داری در تمامی موارد ذکر شده از 0.05 بزرگتراست, اما بین دیدگاه کتابداران دانشگاهی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به سن آنان اختلاف معنی داری وجود دارد, زیرا سطح معنی داری از P<0.05 کوچکتر است. از آزمون فریدمن برای پاسخگویی به سوال پژوهش استفاده شد, نتایج این آزمون نشان می دهد مسوولیت در قبال خود با میانگین رتبه 4.13 در بالاترین سطح و مسوولیت در قبال حرفه با میانگین رتبه 2.77 در پایین ترین سطح قرار گرفت, بنابراین اولویت بندی اصول اخلاق حرفه ای از دیدگاه کتابداران دانشگاهی با توجه به نتایج آزمون فریدمن به ترتیب, مسوولیت در قبال: خود, جامعه, استفاده کننده, همکار, متخصصان سایر رشته ها, سازمان و حرفه می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زندیان، فاطمه، لطیفی، معصومه، و صیامیان، حسن. (1387). بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور نسبت به پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان ایران و ارایه چارچوب برای تدوین نظامنامه نهایی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 1(3)، 71-85. SID. https://sid.ir/paper/193389/fa

    Vancouver: کپی

    زندیان فاطمه، لطیفی معصومه، صیامیان حسن. بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور نسبت به پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان ایران و ارایه چارچوب برای تدوین نظامنامه نهایی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1387؛1(3):71-85. Available from: https://sid.ir/paper/193389/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه زندیان، معصومه لطیفی، و حسن صیامیان، “بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور نسبت به پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان ایران و ارایه چارچوب برای تدوین نظامنامه نهایی،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 1، no. 3، pp. 71–85، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193389/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button