مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,081
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

امکان سنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی با دیدگاه کاربر محور مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 34

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین امکانات موجود, جهت ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران با رویکرد کاربر محور انجام شده است.روش پژوهش: روش پژوهش, پیمایشی - توصیفی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان مقاطع (کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری), کتابداران و مدیر کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای است که در دو بخش تهیه شد؛ بخش اول به نظر سنجی از کاربران, و بخش دوم به بررسی امکانات و توانایی های کتابخانه می پردازد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج بررسی ها نشان می دهد که 91% کاربران به اینترنت دسترسی دارند, آشنایی نسبتا مطلوبی با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی, و تمایل زیادی به دریافت خدمات مرجع الکترونیکی دارند. مهارت کتابداران در استفاده از فناوری اطلاعات و اشتیاق و علاقه به یادگیری, مهارت های لازم جهت ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در سطح مناسبی قرار دارد. کتابخانه از بعد مالی و فنی (امکانات و تجهیزات) در وضعیت نامناسبی قرار دارد.نتیجه گیری: با توجه به وضعیت نامناسب بودجه, تجهیزات و فضای کتابخانه, علی رغم این که مهارت کارکنان و میزان اشتیاق و علاقه آنان به یادگیری مهارت های لازم جهت ارائه خدمات مرجع الکترونیکی, و هم چنین میزان آشنایی و استفاده کاربران از این خدمات در سطح متوسط رو به بالایی قرار دارد؛ از دیدگاه کارکنان و مدیر, کتابخانه قابلیت ارائه خدمات مرجع الکترونیکی را ندارد. با توجه به کاربردی بودن این تحقیق, کتابخانه می تواند از نتایج آن استفاده کند و با اختصاص بودجه ای مناسب برای ایجاد و توسعه این خدمات در کتابخانه, در جهت تامین رضایت کاربران گام بردارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارعی، هاجر، و سکندری، مرضیه. (1392). امکان سنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی با دیدگاه کاربر محور مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 6(23)، 23-34. SID. https://sid.ir/paper/193443/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی هاجر، سکندری مرضیه. امکان سنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی با دیدگاه کاربر محور مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1392؛6(23):23-34. Available from: https://sid.ir/paper/193443/fa

    IEEE: کپی

    هاجر زارعی، و مرضیه سکندری، “امکان سنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی با دیدگاه کاربر محور مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 6، no. 23، pp. 23–34، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button