Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

940
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ویژگی های شخصیتی در نیک بودی تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 109

چکیده

 تحقیقات نشان می دهد که شخصیت یکی از عامل های کلیدی موثر در نیک بودی گروه های مختلف شغلی است. اما بررسی های بسیار کمی در این زمینه در بین دانشجویان انجام شده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه پنج عاملی شخصیت, روابط بین ویژگی های شخصیتی و سه نوع مختلف نیک بودی تحصیلی (مشغولیت, دل زدگی و فرسودگی) دانشجویان کشاورزی را بررسی و تبیین کند. در این پژوهش علی– رابطه ای, دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا جامعه آماری را تشکیل دادند (N=1870) که از میان آنان, بر پایه جدول بارتلت,260 تن به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از چهار مقیاس استاندارد شده شامل نسخه کوتاه 15 گویه ای پنج عامل شخصیت, نسخه دانشجویی مقیاس مشغولیت کاری اوترخت, نسخه دانشجویی مقیاس دل زدگی اوترخت و مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش گرد آوری شد. از آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون ترتیبی برای تحلیل داده ها استفاده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که وظیفه شناسی با مشغولیت تحصیلی رابطه ی مثبت و معنی دار و با دل زدگی و فرسودگی تحصیلی رابطه ی منفی و معنی دار داشت. اما روان رنجوری با مشغولیت تحصیلی رابطه ی منفی و معنی دار و با دل زدگی و فرسودگی تحصیلی رابطه ی مثبت و معنی دار داشت. همچنین توافق پذیری تنها با فرسودگی تحصیلی و تجربه پذیری هم تنها با دل زدگی تحصیلی رابطه منفی معنی دار داشتند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که ویژگی های شخصیتی می توانند 5 تا 16 درصد از احتمال تغییرپذیری ابعاد نیک بودی دانشجویان را تبیین کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، سعید. (1395). نقش ویژگی های شخصیتی در نیک بودی تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، -(37)، 97-109. SID. https://sid.ir/paper/200408/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی سعید. نقش ویژگی های شخصیتی در نیک بودی تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی[Internet]. 1395؛-(37):97-109. Available from: https://sid.ir/paper/200408/fa

    IEEE: کپی

    سعید کریمی، “نقش ویژگی های شخصیتی در نیک بودی تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا،” پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، vol. -، no. 37، pp. 97–109، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/200408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا