مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

980
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

815
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین الگوی معادله ساختاری نقش فشارآورهای تحصیلی بر تاب آوری، انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی دختر شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 126

چکیده

 هدف این پژوهش, تدوین الگوی معادله ساختاری نقش فشارآورهای تحصیلی بر تاب آوری, انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر کنکوری شهر اصفهان است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر کنکوری شهر اصفهان بوده است, دویست نفر از این افراد به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای برای نمونه انتخاب شده اند.برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های محیط کلاس و مدرسه (روویا, 2002), اضطراب امتحان ساراسون (1980), کمال گرایی فراست (1990), تاب آوری (کلاهنن 1996), انگیزش تحصیلی (والراند, 1992) و فرسودگی تحصیلی (برسو, 2007) استفاده شده است. برای ارزیابی الگوی پیشنهادی از تحلیل عامل تاییدی (CFA) و برای بررسی معادله ساختاری مورد نظر از نرم افزار AMOS-1 استفاده شده است. باتوجه به برازش مناسب الگوی نهایی, این الگو تایید و پذیرش می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که فشارآورهای تحصیلی بر متغیرهای فرسودگی تحصیلی, انگیزش تحصیلی و متغیر تاب آوری اثرگذار است. همچنین تاب آوری در نقش متغیر میانجی, فشارآورهای تحصیلی را به ناکارآمدی درسی می رساند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با افزیش فشارآورهای تحصیلی, انگیزش تحصیلی مخصوصا انگیزه های درونی و تاب آوری کاهش می یابد و درنتیجه ناکارآمدی درسی بیشتر می شود. این فشارها فرسودگی تحصیلی را پیش بینی می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فاضل، زهراسادات، و یزدخواستی، فریبا. (1395). تدوین الگوی معادله ساختاری نقش فشارآورهای تحصیلی بر تاب آوری, انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی دختر شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 11(2 (پیاپی 24) )، 107-126. SID. https://sid.ir/paper/201664/fa

    Vancouver: کپی

    فاضل زهراسادات، یزدخواستی فریبا. تدوین الگوی معادله ساختاری نقش فشارآورهای تحصیلی بر تاب آوری, انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی دختر شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1395؛11(2 (پیاپی 24) ):107-126. Available from: https://sid.ir/paper/201664/fa

    IEEE: کپی

    زهراسادات فاضل، و فریبا یزدخواستی، “تدوین الگوی معادله ساختاری نقش فشارآورهای تحصیلی بر تاب آوری, انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی دختر شهر اصفهان،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 11، no. 2 (پیاپی 24) ، pp. 107–126، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201664/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button