مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

816
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

774
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و اعتباریابی مقیاس نیاز پژوهشی معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد بر اساس نظریه خودتعیین گری

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف این پژوهش ساخت و بررسی روایی و ساختار عاملی پرسشنامه ای برای سنجش نیازهای پژوهشی معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع آزمون سازی است. از جامعه معلمان زن و مرد مقطع متوسطه شهر مشهد نمونه ای به حجم 235 نفر انتخاب شده است. با بهره گیری از نظریه خودتعیین گری, پرسشنامه 45 سوالی تهیه شده است که معلمان به آن پاسخ داده اند. برای فراهم آوردن روایی ابزار از روایی سازه تحلیل عاملی اکتشافی, روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس, روایی همسانی درونی, و برای فراهم آوردن پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین نمرات t و رتبه درصدی در هریک از خرده مقیاس های «خودمختاری», «ارتباط» و «شایستگی» نیز گزارش شده است. تحلیل مولفه های اصلی نشان می دهد که پرسشنامه نیاز پژوهشی از سه عامل خودمختاری, شایستگی و ارتباط تشکیل شده است و این عوامل در مجموع, 44.01 درصد از واریانس ابزار را تبیین می کنند. همچنین همبستگی بین عوامل مثبت و معنی دار است که نشان دهنده روایی همسانی درونی ابزار است. آلفای کرونباخ خرده مقیاس های شایستگی, ارتباط, خودمختاری در نمونه پژوهش به ترتیب 0.93, 0.89 و 0.77 برآورد شده است که نشان می دهد آلفای کرونباخ کل ابزار و هریک از خرده مقیاس های آن از مقادیر متوسط و سطح مناسبی برخوردارند. همچنین یافته های تحلیل واریانس یک طرفه در بررسی چگونگی نیازها در نمونه پژوهش نشان می دهد که معلمان در بعد شایستگی با میانگین رتبه 1.97 بیشترین احساس نیاز به پژوهش و در بعد ارتباط با میانگین رتبه 0.70 کمترین احساس نیاز به پژوهش را بیان کرده اند. با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که پرسشنامه نیاز پژوهشی ابزاری معتبر و روا در حوزه تشخیص نیازهای پژوهشی است و کاربست آن می تواند به رشد شغلی معلمان کمک کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ارفع، فاطمه، کارشکی، حسین، آهنچیان، محمدرضا، ناصریان، حمید، و افشاری زاده، احسان. (1395). ساخت و اعتباریابی مقیاس نیاز پژوهشی معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد بر اساس نظریه خودتعیین گری. رویکردهای نوین آموزشی، 11(2 (پیاپی 24) )، 27-44. SID. https://sid.ir/paper/201669/fa

    Vancouver: کپی

    ارفع فاطمه، کارشکی حسین، آهنچیان محمدرضا، ناصریان حمید، افشاری زاده احسان. ساخت و اعتباریابی مقیاس نیاز پژوهشی معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد بر اساس نظریه خودتعیین گری. رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1395؛11(2 (پیاپی 24) ):27-44. Available from: https://sid.ir/paper/201669/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه ارفع، حسین کارشکی، محمدرضا آهنچیان، حمید ناصریان، و احسان افشاری زاده، “ساخت و اعتباریابی مقیاس نیاز پژوهشی معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد بر اساس نظریه خودتعیین گری،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 11، no. 2 (پیاپی 24) ، pp. 27–44، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201669/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button