مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,166
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

933
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه توانایی خودتعیین گری و مولفه های آن در افراد با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و بدون آسیب

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 79

چکیده

 هدف این پژوهش مقایسه توانایی خودتعیین گری و مولفه های آن در افراد با آسیب شنوایی, بینایی و بدون آسیب بود. نمونه پژوهش 116 نفر (32 نفر با آسیب بینایی, 21 نفر با آسیب شنوایی و 63 نفر بدون آسیب) از افراد با آسیب شنوایی, بینایی و بدون آسیب شهر شیراز بودند. افراد با آسیب شنوایی و بینایی با روش نمونه گیری در دسترس و افراد بدون آسیب با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. از پرسش نامه توانایی خودتعیین گری گومز - ولا, وردوگو, جیل, گوربلا و همایر برای سنجش توانایی خودتعیین گری استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. نتایج نشان داد که توانایی خودتعیین گری افراد بدون آسیب به طور معنی داری بیشتر از توانایی خودتعیین گری افراد با آسیب شنوایی و بینایی است. شایان ذکر است که بین توانایی خودتعیین گری افراد با آسیب شنوایی و بینایی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتایج تحلیل واریانس (مانوا) نشان داد که توانایی خودتعیین گری افراد بدون آسیب در خرده مقیاس های استقلال رفتاری و توانمندسازی روان شناختی نسبت به افراد با آسیب شنوایی و بینایی به طور معنی داری بالاتر بود. همچنین در هیچ یک از خرده مقیاس های توانایی خودتعیین گری بین افراد با آسیب شنوایی و بینایی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. با توجه به یافته های این پژوهش می توان بیان کرد که آموزش توانایی خودتعیین گری برای افراد با آسیب شنوایی و بینایی ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شجاعی، ستاره، حسین خانزاده، عباسعلی، سیدنوری، سیده زهرا، و شریفی، سعید. (1395). مقایسه توانایی خودتعیین گری و مولفه های آن در افراد با آسیب شنوایی, آسیب بینایی و بدون آسیب. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(2 (پیاپی 6) )، 67-79. SID. https://sid.ir/paper/257704/fa

    Vancouver: کپی

    شجاعی ستاره، حسین خانزاده عباسعلی، سیدنوری سیده زهرا، شریفی سعید. مقایسه توانایی خودتعیین گری و مولفه های آن در افراد با آسیب شنوایی, آسیب بینایی و بدون آسیب. پژوهشنامه روانشناسی مثبت[Internet]. 1395؛2(2 (پیاپی 6) ):67-79. Available from: https://sid.ir/paper/257704/fa

    IEEE: کپی

    ستاره شجاعی، عباسعلی حسین خانزاده، سیده زهرا سیدنوری، و سعید شریفی، “مقایسه توانایی خودتعیین گری و مولفه های آن در افراد با آسیب شنوایی, آسیب بینایی و بدون آسیب،” پژوهشنامه روانشناسی مثبت، vol. 2، no. 2 (پیاپی 6) ، pp. 67–79، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257704/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button