مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

419
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هم سنجی تأثیر زوج درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب و درمان رابطه ی اجتماعی-هیجانی بر باورهای ارتباطی زوجین

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 64

چکیده

 باورها نقش برجسته ای در کیفیت زندگی زناشویی و روابط زوجین دارند. پژوهش حاضر با هدف هم سنجی تأثیر زوج درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب و درمان رابطه ی اجتماعی-هیجانی بر باورهای ارتباطی زوجین انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه ی پژوهش 108 زن و شوهر مراجعه کننده به مراکز مشاوره آفتاب, زندگی و تفکر نوین شهرستان اردبیل در سال 1395 به دلیل تعارضات زناشویی بود. از میان مراجعه کنندگان به این مراکز 45 زن و شوهر (90 نفر) به صورت در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه گمارده شدند (هر گروه 30 نفر). گروه های آزمایشی 10 نشست درمانی 90 دقیقه ای دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها از سیاهه باورهای ارتباطی اپستین و ایدلسون 1981 استفاده شد. برآیندهای تحلیل واریانس اندازه گیری پی درپی نشان داد میان سه گروه در نمرات پس آزمون و پیگیری مؤلفه های مخالفت مخرب (F=6. 13, P<0. 05; F=6. 24, P<0. 05), توقع ذهن خوانی(F=6. 36, P<0. 01; F=6. 11, P<0. 05), عدم تغییرپذیری همسر (F=5. 87, P<0. 05; F=6. 82, P<0. 01), کمال گرایی جنسی (F=6. 41, P<0. 05; F=6. 33, P<0. 05), و تفاوت های جنسیتی (F=6. 19, P<0. 05; F=6. 62, P<0. 05), و متغیر باورهای ارتباطی کلی (F=10. 54, P<0. 05; F=10. 97, P<0. 05), تفاوت معنی داری وجود داشت. برآیندهای آزمون بنفرونی نشان داد که کاهش باورهای ارتباطی مخرب زوجین در گروه نظریه انتخاب (05/0P ) و گروه درمان رابطه اجتماعی-هیجانی (P<0. 001) در هم سنجی با گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری معنادار بود ولی تفاوت معنی داری میان تأثیر دو الگوی زوج درمانی مشاهده نگردید. همچنین برآیندها نشان دهنده تأثیر بیشتر درمان رابطه اجتماعی – هیجانی در هم سنجی با نظریه انتخاب بر باورهای ارتباطی زوجین بود. با توجه به افزایش مسئولیت پذیری و مهار درونی از راه نظریه انتخاب و تقویت فضاهای مبتنی بر برابری جنسیتی توسط درمان رابطه اجتماعی – هیجانی, می توان از این دو نوع مداخله برای کاهش باورهای ارتباطی مخرب زوجین استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سهرابی، زهرا، میکائیلی، نیلوفر، عطادخت، اکبر، و نریمانی، محمد. (1397). هم سنجی تأثیر زوج درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب و درمان رابطه ی اجتماعی-هیجانی بر باورهای ارتباطی زوجین. مشاوره و روان درمانی خانواده، 8(1 (پیاپی 25) )، 47-64. SID. https://sid.ir/paper/201793/fa

    Vancouver: کپی

    سهرابی زهرا، میکائیلی نیلوفر، عطادخت اکبر، نریمانی محمد. هم سنجی تأثیر زوج درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب و درمان رابطه ی اجتماعی-هیجانی بر باورهای ارتباطی زوجین. مشاوره و روان درمانی خانواده[Internet]. 1397؛8(1 (پیاپی 25) ):47-64. Available from: https://sid.ir/paper/201793/fa

    IEEE: کپی

    زهرا سهرابی، نیلوفر میکائیلی، اکبر عطادخت، و محمد نریمانی، “هم سنجی تأثیر زوج درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب و درمان رابطه ی اجتماعی-هیجانی بر باورهای ارتباطی زوجین،” مشاوره و روان درمانی خانواده، vol. 8، no. 1 (پیاپی 25) ، pp. 47–64، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201793/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button