مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

610
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

871
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم پردازی فرایند آموزش چند فرهنگی از منظر معلمان اقوام ایرانی: نظریه داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 188 | صفحه پایان 223

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور مفهوم پردازی فرایند آموزش چند فرهنگی از دیدگاه معلمان اقوام ایرانی انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی با تأکید بر نظریه داده بنیاد است. میدان مطالعه, مشتمل بر معلمان شش قوم ایرانی (آذری و ترک, بلوچ, ترکمن, عرب, کرد و لر) در دوره آموزش ابتدایی بوده و مشارکت کنندگان (اطلاع رسان ها) در پژوهش, پنجاه معلم از قومیت های مختلف بوده است. روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری نظری بوده و برای رسیدن به کفایت نمونه از اشباع نظری استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از سه مرحله کدگذاری استفاده شده است. در مجموع پانصدوهفتادونه مفهوم؛ صدوسی وپنج زیر مقوله و بیست وشش مقوله استخراج شد. مقوله هایی که در ذیل بعد شرایطی قرار گرفتند عبارت اند از: تک فرهنگی مخاطره آمیز, وجود سابقه چند فرهنگی, عمومی شدن پذیرش چند فرهنگی, وجود گفتمان مقاومت فرهنگی, چالش های زبانی, خود ارجحی فرهنگی, خودباختگی هویتی اقوام, کم ثباتی جامعه, کم سوادی چند فرهنگی, کلیشه-سازی قومی, چند فرهنگی هراسی, وجود سیاست زدگی آموزشی, هژمونیک شدن زبان فارسی. مقوله ها در بعد تعاملی عبارت اند از: مخالفان چند فرهنگی, خبره گرایی قومی, بازآموزی چند فرهنگی, حکومت مندی قومی, سیاست گذاری زبانی, تحقق گفتمان عدالت و مقوله ها در بعد پیامدی مشتمل بر: کیفیت بخشی آموزشی, اثربخشی یادگیری, همگرایی نظام مند, کلیشه زدایی قومی, مفاهمه قومی, توسعه فردی و برابری فرصت های آموزشی است. در این پژوهش مقوله ی هسته "بایستگی آموزش چند فرهنگی" نام گذاری شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هواس بیگی، فاطمه، و صادقی، علیرضا. (1398). مفهوم پردازی فرایند آموزش چند فرهنگی از منظر معلمان اقوام ایرانی: نظریه داده بنیاد. پژوهش های برنامه درسی، 9(1 (پیاپی 17) )، 188-223. SID. https://sid.ir/paper/202744/fa

    Vancouver: کپی

    هواس بیگی فاطمه، صادقی علیرضا. مفهوم پردازی فرایند آموزش چند فرهنگی از منظر معلمان اقوام ایرانی: نظریه داده بنیاد. پژوهش های برنامه درسی[Internet]. 1398؛9(1 (پیاپی 17) ):188-223. Available from: https://sid.ir/paper/202744/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه هواس بیگی، و علیرضا صادقی، “مفهوم پردازی فرایند آموزش چند فرهنگی از منظر معلمان اقوام ایرانی: نظریه داده بنیاد،” پژوهش های برنامه درسی، vol. 9، no. 1 (پیاپی 17) ، pp. 188–223، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202744/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا