مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,209
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

735
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هدف های درس تاریخ بر اساس رویکردی اسلامی در فلسفه برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 138

چکیده

 درس تاریخ, از دیرباز در برنامه درسی راهنمایی و متوسطه قرار داشته و تدریس آن متاثر از پیش فرض های فلسفی مختلف و متمایزی متاثر بوده است. این پیش فرض ها, که از سویی بر اساس رویکردهای مختلف به ماهیت تاریخ و از سوی دیگر بر مبنای نوع نگرش به آدمی شکل می گیرند, برنامه درسی تاریخ را تحت تاثیر قرار می دهند. در این نوشتار, بر اساس رویکردی اسلامی در فلسفه برنامه درسی, پس از بررسی پیش فرض های موجود در این دو بخش, نوعی سازه گرایی واقع گرایانه به عنوان پیش فرض معرفت شناختی و نیز عامل در نظر گرفتن آدمی به عنوان پیش فرض انسان شناختی, اتخاذ می شود و بر این اساس آنها و نیز با نگاه به هدف اساسی تربیت در اسلام, هدف های درس تاریخ استنباط و بیان می گردند. روش کار در این مطالعه, نوعی تحلیل پیش رونده است, که در آن, ابتدا مفاهیم بنیادی و پیش فرض های فلسفی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند, سپس بر اساس این تحلیل و نیز با توجه به هدف نهایی تربیت, اهداف استنباط می گردند. در مورد درس تاریخ, دو هدف مطرح است: 1) دستیابی به دانش و بینش تاریخی و 2) افزایش قابلیت مداخله موثر اجتماعی. در ذیل هر یک از این دو هدف, هدف های واسطی ویژه ای تکوین می یابند. هدف های واسطی تحقق بخش هدف نخست, شامل جنبه های شناختی و بینشی زیر است: 1) آشنایی با واقعیت های تاریخی, 2) آگاهی در مورد تبیین های مختلف از واقعه های تاریخی و 3) آشنایی با بینش اسلامی در مورد فلسفه تاریخ. هدف نخست, شامل سه هدف واسطی مربوط به جنبه روشی نیز می گردد: 1) بررسی اسناد تاریخی, 2) بازپردازی واقعه تاریخی و 3) داوری در مورد امور تاریخی. هدف های واسطی تحقق بخش هدف دوم نیز شامل 1) اهتمام نسبت به نگاه تاریخی به مسایل و 2) توانایی تعمیم محدود و سنجیده منطق حوادث گذشته به آینده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    باقری، خسرو، و سجادیه، نرگس. (1390). هدف های درس تاریخ بر اساس رویکردی اسلامی در فلسفه برنامه درسی. پژوهش های برنامه درسی، 1(1)، 111-138. SID. https://sid.ir/paper/202753/fa

    Vancouver: کپی

    باقری خسرو، سجادیه نرگس. هدف های درس تاریخ بر اساس رویکردی اسلامی در فلسفه برنامه درسی. پژوهش های برنامه درسی[Internet]. 1390؛1(1):111-138. Available from: https://sid.ir/paper/202753/fa

    IEEE: کپی

    خسرو باقری، و نرگس سجادیه، “هدف های درس تاریخ بر اساس رویکردی اسلامی در فلسفه برنامه درسی،” پژوهش های برنامه درسی، vol. 1، no. 1، pp. 111–138، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202753/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button