مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش و کارکرد کتاب های تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی در شکل گیری هویت ملی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 167

چکیده

 نهاد آموزش و پرورش, عامل رسمی انتقال فرهنگ و دانش به نسل جوان و تضمین کننده بقا و ثبات جامعه است. بنابراین, توجه کارشناسانه در انتخاب محتوای درسی و پیام های آنها, می تواند به صحت و سلامت فرآیند شکل دهی هویت ملی و همچنین رشد آن در دانش آموزان کمک نماید. به همین دلیل, مساله کلی پژوهش حاضر عبارت است از؛ چگونگی پرداختن کتب تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی, به عنوان مقاطع پایانی دو دوره تحصیلی, به مقوله هویت ملی و نیز شناسایی کاستی ها و آسیب پذیری های هر کدام از آنها در متون درسی. در انجام این پژوهش و پاسخ به مساله تحقیق, از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. در این پژوهش, ده مقوله در مورد با هویت ملی شناسایی شدند. این مقوله ها عبارتند از: بعد دینی, سیاسی, ارزش ها و هنجارهای ملی, میراث فرهنگی, اسطوره های ملی, نمادهای ملی, ویژگی های جغرافیایی, خرده فرهنگ های قومی, افتخارات ملی و تجدد. در مجموع یافته های به دست آمده از این پژوهش دلالت بر آن دارد, که در کتب نامبرده, به مقوله های دینی و سیاسی به عنوان رکن اسلامیت مربوط به پدیده هویت ملی در حد نسبتا مناسبی پرداخته شده است. این در حالی است, که برخی دیگر از ابعاد هویت ملی مربوط به ارکان ایرانیت و تجدد به شدت مورد غفلت قرار گرفته اند. ابعاد مذکور عبارتند از: ارزش ها و هنجارهای ملی, اسطوره های ملی, خرده فرهنگهای قومی, نمادهای ملی و تجدد. با توجه به یافته های به دست آمده, بازنگری در اهداف و محتوای برنامه های درسی مقاطع دبستان و راهنمایی با تاکید بر پرورش هویت ملی (اسلامی - ایرانی و تجدد) پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نوشادی، محمودرضا، شمشیری، بابک، و احمدی، حبیب. (1390). نقش و کارکرد کتاب های تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی در شکل گیری هویت ملی. پژوهش های برنامه درسی، 1(1)، 139-167. SID. https://sid.ir/paper/202756/fa

    Vancouver: کپی

    نوشادی محمودرضا، شمشیری بابک، احمدی حبیب. نقش و کارکرد کتاب های تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی در شکل گیری هویت ملی. پژوهش های برنامه درسی[Internet]. 1390؛1(1):139-167. Available from: https://sid.ir/paper/202756/fa

    IEEE: کپی

    محمودرضا نوشادی، بابک شمشیری، و حبیب احمدی، “نقش و کارکرد کتاب های تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی در شکل گیری هویت ملی،” پژوهش های برنامه درسی، vol. 1، no. 1، pp. 139–167، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202756/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button