مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,598
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,089
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مفهوم برنامه درسی سایه در نظام آموزشی ایران

صفحات

 صفحه شروع 245 | صفحه پایان 274

چکیده

 آموزش های زیست محیطی در دوره های تحصیلی مختلف می تواند نقش موثری در بسیج افکار عمومی جهت حفاظت از محیط زیست داشته باشد. با توجه به نقش کتاب های درسی علوم دورة متوسطه در این زمینه, هدف از این پژوهش بررسی محتوای کتاب های درسی علوم تجربی از لحاظ توجه به آموزش های زیست محیطی است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. جامعه و نمونه آماری شامل تمام کتاب های علوم تجربی دورة اول متوسطه در سال تحصیلی 1396-1395 است که به شیوة کدگذاری قیاسی بررسی شدند. جهت اعتبار بخشی به یافته ها, از دو کدگذار دیگر نیز استفاده شد و میزان توافق میان کدگذارها برابر با90% به دست آمد. یافته ها بیانگر آن است که مقوله های آموزش محیط زیست به صورت (65%) متن, (11%) پرسش, (21%) تکلیف و (13%) تصویر قرار گرفته اند. همچنین مقوله های آموزش محیط زیست در بعد شناختی (78%) و در ابعاد نگرشی (17%) و مهارتی (13%) است. مهم ترین نقطه قوت کتاب های مورد بررسی, توجه به سطوح بالای شناختی در طراحی تکالیف گروهی است. اما به قدر کافی توجه نکردن به اصول سازماندهی در ارائة محتوا, به ویژه در پایة هشتم, به عنوان مهم ترین ضعف این کتاب ها, محسوب می شود. از مهم ترین پیشنهادهای ارائه شده براساس یافته های این پژوهش می توان به این موارد اشاره کرد: اعمال دیدگاه های برنامه ریزان درسی در مورد چگونگی رعایت اصول سازماندهی محتوا, نیازسنجی نیمه متمرکز در مورد مسائل زیست محیطی کشور و طراحی و تدوین کتابی فعالیت محور در حوزة آموزش حفاظت از محیط زیست؛ چگونگی طراحی فعالیت هایی جهت ارتقای نگرش و مهارت های دانش آموزان در کتاب موجود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بازدار قمچی قیه، مرتضی، و فتحی واجارگاه، کورش. (1397). تبیین مفهوم برنامه درسی سایه در نظام آموزشی ایران. پژوهش های برنامه درسی، 8(2 (پیاپی16) )، 245-274. SID. https://sid.ir/paper/202778/fa

    Vancouver: کپی

    بازدار قمچی قیه مرتضی، فتحی واجارگاه کورش. تبیین مفهوم برنامه درسی سایه در نظام آموزشی ایران. پژوهش های برنامه درسی[Internet]. 1397؛8(2 (پیاپی16) ):245-274. Available from: https://sid.ir/paper/202778/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی بازدار قمچی قیه، و کورش فتحی واجارگاه، “تبیین مفهوم برنامه درسی سایه در نظام آموزشی ایران،” پژوهش های برنامه درسی، vol. 8، no. 2 (پیاپی16) ، pp. 245–274، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202778/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا