مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

639
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

696
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی محتوا و منبع دانش عملی معلمان با تجربه ابتدایی: دلالت های آن برای تربیت معلمان ابتدایی در نظام تربیت معلم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 27

چکیده

 هدف پژوهش حاضر شناسایی­ محتوا و منبع دانش عملی معلمان با تجربه ابتدایی و ترسیم نحوة تعامل بین آنها در قالب مدل مفهومی است. برای مطالعه هدف مورد نظر, ­ از رویکرد کیفی و روش پدیدارنگاری استفاده شد. مشارکت­ کنندگان پژوهش شامل 11 معلم با­ تجربه بالای 10 سال, از شهرستان ساری بودند که به شیوة نمونه­ گیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. داده­ های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه­ ساختارمند, مصاحبه ­ بازسازی شده و چک لیست مشاهده کلاس درس جمع­ آوری شد. روش تحلیل داده­ ها بر اساس الگوی کدگذاری سه مرحله­ ای نظریه داده­ بنیاد انجام گرفت. به طور کلی, یافته­ های پژوهش نشان داد محتوای دانش­ عملی ­ معلمان شامل 8 مقولة دانش ­ موضوعی, دانش­ پداگوژی محتوا, دانش از ­ یادگیرنده, دانش از ­ برنامه­ درسی, دانش ­ مدیریت کلاس ­ درس, دانش خلق فضای ­ مطلوب یادگیری, دانش­ از بافت­ مدرسه و دانش از خود است. همچنین منابع اصلی این دانش­ ها شامل تجربة ­ تدریس, تجربه­ زندگی, دوره­ های تربیت­ معلم, آموزش ­ ضمن ­ خدمت, تجربة ­ دوران ­ تحصیلی, متخصصان و صاحب­ نظران دانشگاهی, رسانه­ های گروهی, تجربه ­ همکاران و بازخورد از یادگیرندگان و والدین آنان است. در پایان بر اساس مدل مفهومی پژوهش, رویکرد سه مرحله­ ای به منظور اثربخش­ تر کردن برنامه ­ درسی تربیت­ معلم دورة آموزش ابتدایی کشور ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چهارباشلو، حسین، علی عسگری، مجید، غلامی، خلیل، و موسی پور، نعمت اله. (1397). شناسایی محتوا و منبع دانش عملی معلمان با تجربه ابتدایی: دلالت های آن برای تربیت معلمان ابتدایی در نظام تربیت معلم. پژوهش های برنامه درسی، 8(2 (پیاپی16) )، 1-27. SID. https://sid.ir/paper/202783/fa

    Vancouver: کپی

    چهارباشلو حسین، علی عسگری مجید، غلامی خلیل، موسی پور نعمت اله. شناسایی محتوا و منبع دانش عملی معلمان با تجربه ابتدایی: دلالت های آن برای تربیت معلمان ابتدایی در نظام تربیت معلم. پژوهش های برنامه درسی[Internet]. 1397؛8(2 (پیاپی16) ):1-27. Available from: https://sid.ir/paper/202783/fa

    IEEE: کپی

    حسین چهارباشلو، مجید علی عسگری، خلیل غلامی، و نعمت اله موسی پور، “شناسایی محتوا و منبع دانش عملی معلمان با تجربه ابتدایی: دلالت های آن برای تربیت معلمان ابتدایی در نظام تربیت معلم،” پژوهش های برنامه درسی، vol. 8، no. 2 (پیاپی16) ، pp. 1–27، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202783/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا