مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

587
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و نقد اطناب درمثنوی مولوی با تکیه بر ابیات دفتراول و دوم

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 99

چکیده

 مولوی از جمله شعرایی است که شعر را وسیله ای برای بیان مطالب حکمی و تعلیمی خویش قرارداده و به اقتضای هر مطلب, کلام خود را مختصر یا مفصل آورده است. این مقاله به بحث اطناب در سخن مولوی اختصاص داده شده است.مثنوی بطور کلی به دو دلیل دارای اطناب شده:1-مولوی برای تفهیم اندیشه خود به شنونده, بدون توجه به اطاله کلام, به تمثیل و آوردن حکایات و داستان هایی در ضمن داستان اصلی, اقدام می کند, به عنوان مثال: در داستان شیر و نخجیران, برای تبیین کامل هر مطلب, حکایتی آورده شده که به طولانی شدن این داستان انجامیده است.2-گاهی یک کلمه یا یک مطلب, ذهن او را به خود مشغول می دارد و او را به آوردن مطالبی در آن زمینه وادار می کند که در نتیجه خارج شدن از موضوع اصلی داستان دچار اطناب می شود. به عنوان مثال در پایان داستان کنیزک و پادشاه برای تبیین واژه «قیاس» و روشن نمودن معنای پرهیز از قیاس کردن بی دلیل, حکایت طوطی و بقال ذکر می شود و یا در همان داستان هنگامی که به کلمه عشق می رسد آن را با طول و تفصیل بسیار بیان می کند.اما اطناب که ابزار اصلی نقد و بررسی این مقاله است, یکی از مهمترین صنایعی است که کلام را بلیغ, رسا و موثر می سازد و آن را به مقتضای حال مخاطب و مناسب با احوال او و درخور موضوع بحث بسط می دهد. اطناب به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود: اطناب مخل و اطناب ملیح. اطناب مخل فصاحت یا ممل, آن است که آنقدر در اطناب یا دراز سخنی افراط شود که موجب ملالت و دلزدگی خواننده یا شنونده باشد.اطناب ملیح یعنی گسترش و بسط سخن با زبانی ادبی به شرط اینکه موجب بیهوده گویی نشود و موجب زیبایی کلام و تاثیر بیشتر سخن در شنونده باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفریه، مهناز، و منتظری، نیره. (1392). بررسی و نقد اطناب درمثنوی مولوی با تکیه بر ابیات دفتراول و دوم. مطالعات نقد ادبی (پژوهش ادبی)، -(31)، 81-99. SID. https://sid.ir/paper/203199/fa

    Vancouver: کپی

    جعفریه مهناز، منتظری نیره. بررسی و نقد اطناب درمثنوی مولوی با تکیه بر ابیات دفتراول و دوم. مطالعات نقد ادبی (پژوهش ادبی)[Internet]. 1392؛-(31):81-99. Available from: https://sid.ir/paper/203199/fa

    IEEE: کپی

    مهناز جعفریه، و نیره منتظری، “بررسی و نقد اطناب درمثنوی مولوی با تکیه بر ابیات دفتراول و دوم،” مطالعات نقد ادبی (پژوهش ادبی)، vol. -، no. 31، pp. 81–99، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/203199/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button