مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکرد مهار سازه ای در فراگیری زبان اول در کودکان فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 55

چکیده

 مقاله حاضر در چارچوب نظریه اصل ها و عامل های تفاوتی, به بررسی مفهوم انتزاعی مهار سازه ای از طریق اصل اول نظریه مرجع گزینی در فراگیری زبان کودک پرداخته و تلاشی است برای توصیف بخشی از توانش زبانی و دستور ذهنی انسان, که بنا به ادعای چامسکی, دانشی ذاتی و زیستی می باشد. این پژوهش بر روی نمونه ای شامل 40 کودک در محدوده سنی 3 سال و 6 ماه تا 5 سال انجام گرفته است که به صورت تصادفی برگزیده شده اند. تهیه آزمون با نگاهی به مطالعات مک دانیل (1990), شین و وکسلر (1990) و معرفت (2004) صورت گرفته است. در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی و در بخش آمار استنباطی از آزمون تی (t) مستقل استفاده گردید. بررسی نتایج آماری آزمون نشان داد کودکان 4 تا 5 ساله در تشخیص مرجع ضمیر ارجاعی, یعنی گروه اسمی مهارکننده سازه ای آن بهتر از کودکان 3.5 تا 4 ساله عمل کردند. همچنین تاثیر متغیر جنس به عنوان عاملی زیستی بر مولفه های متغیر مهار سازه ای مورد تحلیل آماری قرار گرفت. بررسی نتایج آماری نشان دهنده عملکرد بهتر دختران نسبت به پسران در تشخیص مرجع ضمیر ارجاعی به عنوان عامل مهار کننده سازه ای آن بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    درزی، علی، و شریف پور، سارا. (1389). کارکرد مهار سازه ای در فراگیری زبان اول در کودکان فارسی زبان. زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 2(3)، 35-55. SID. https://sid.ir/paper/203268/fa

    Vancouver: کپی

    درزی علی، شریف پور سارا. کارکرد مهار سازه ای در فراگیری زبان اول در کودکان فارسی زبان. زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1389؛2(3):35-55. Available from: https://sid.ir/paper/203268/fa

    IEEE: کپی

    علی درزی، و سارا شریف پور، “کارکرد مهار سازه ای در فراگیری زبان اول در کودکان فارسی زبان،” زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 2، no. 3، pp. 35–55، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/203268/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button