Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,041
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,671
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آینده مدیریت رسانه و مدیریت رسانه های آینده

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 107

چکیده

 مقدمه و هدف پژوهش: این نوشتار- پژوهش یک سوال بسیار روشن دارد: «آینده مدیریت رسانه چگونه خواهد بود ؟» که با یک سوال کمکی می توان آن را روشن تر کرد: «مدیریت رسانه های آینده چگونه خواهد بود ؟» چراکه رسانه های کنونی پیوسته درحال دیگرگونه شدن اند چه رسد به رسانه های سنتی که به تاریخ پیوسته اند. و این دو سوال, بی درنگ ما را با این اندیشه به چالش خواهند کشید که «رسانه های آینده, خود چگونه خواهند بود ؟» سپس با تعمق در این اندیشه و همچنین از طریق معماری سازمانی درخواهیم یافت که این چگونگی دربرگیرنده «فرم, محتوا, و زیرساخت خواهد بود؟».به عبارت واضح تر, چگونگی آینده مدیریت رسانه یا چگونگی مدیریت رسانه های آینده, با روشن شدن چگونگی فرم, محتوا, و زیرساخت رسانه های آینده روشن شده است.روش پژوهش: بر حسب روش مطالعه, این پژوهش در زمره پژوهش های توصیفی قرار می گیرد و برای انجام آن از متدلوژی مطالعات کتابخانه ای و منابع اینترنتی و میدانی, یعنی روش دلفی استفاده شده است. در این روش, دیدگاه های حدود 500 تن از برترین اندیشه ورزان و متخصصان حوزه ارتباطات, رسانه, آینده پژوهی, و ICT اخذ شد.یافته ها: در این پژوهش, با بازتعریف رسانه و نشان دادن رابطه رشد رسانه های اجتماعی و جمعی و شش مرحله «دگرگونی رسانه» و تکمیل رسانه های سنتی با ابعاد دیجیتالی, وچگونگی تولید رسانه های جدید با فرم و محتوای جدید, و نیازها و انتظارهای مخاطبان رسانه ها, مشخص شده که «امکان ادامه حیات برای رسانه های سنتی وجود ندارد» و «در رسانه های آینده باید فرم/ شکل ومحتوای تازه ای شکل بگیرد» و «مشخصات این شکل و محتوای تازه در رسانه های آینده ارایه گردیده است».از جمله مشخصات یافته شده کلیدی این پژوهش می توان اشاره کرد به: «تغییر مداوم اجباری و نابودی قطعی فرم ومحتوا کنونی در رسانه های سنتی, مولتی فرمت و هایپرشدن همه محصولات رسانه ای, حذف زمان و مکان پخش و دریافت, تولید دلخواه و پخش دلخواه یا کاد COD و پاد POD, همراه شدن یا موبایلی شدن, تعاملی, سایبری, سایبرگی, سایبهورگی, اجتماعی, هوشمند و اپلیکیشنی شدن و ده ها مورد دیگر از ویژگی های استخراج شده در حوزه فرم و محتوا بود. افزون بر این ها, مفاهیمی مانند خدمت/ PGPC (که فرم و ساختار پیشنهادی برای مالکیت رسانه های آینده به شکل خصوصی دولتی ملی تعاونی, مدل معماری محتوانگاری, رسانه همراه جهانی/ GMM, رسانه جمعی- اجتماعی/ SMM».نتیجه گیری: در این پژوهش با بهره گیری از مدل های مختلف معماری سازمانی و مدل های مختلف کسب و کار, کاراترین مدل ممکن پیشنهاد گردیده و مشخص شده که آینده رسانه به معنای آینده «فرم, محتوا, و زیرساخت» است, و از این رو, به وضوح نشان داده شده که مدیریت رسانه به معنای مدیریت این سه حوزه است. درنتیجه, چگونگی آینده مدیریت رسانه ها با حدود 100 ویژگی در حوزه های فرم, محتوا, و زیرساخت ترسیم گردیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهنگی، علی اکبر، و ابطحی، عطااله. (1392). آینده مدیریت رسانه و مدیریت رسانه های آینده. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 24(99)، 83-107. SID. https://sid.ir/paper/204268/fa

    Vancouver: کپی

    فرهنگی علی اکبر، ابطحی عطااله. آینده مدیریت رسانه و مدیریت رسانه های آینده. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)[Internet]. 1392؛24(99):83-107. Available from: https://sid.ir/paper/204268/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر فرهنگی، و عطااله ابطحی، “آینده مدیریت رسانه و مدیریت رسانه های آینده،” آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، vol. 24، no. 99، pp. 83–107، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204268/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا