مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و تبیین مدل یکپارچه تفکر استراتژیک به عنوان شایستگی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ملی گاز ایران)

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 30

چکیده

 زمینه: مطالعاتِ دو دهه اخیر در زمینه تفکر استراتژیک, در دو شاخه روانشناسی و مدیریت توسعه یافته است. محققین اخیراً رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. هدف: هدف این پژوهش آن است که مدلی یکپارچه و فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی و به تفکیک دو بعد محتوایی و راهبردی, جهت مدیران شرکت ملی گاز تدوین گردد بطوریکه عناصر محتوایی, راهبردی, عوامل ایجابی منحصربفرد, عوامل زمینه ساز و پیامدهای مورد انتظار آن تبیین گردد. روش: طرح پژوهش, ترکیبی اکتشافی است که از طریق راهبردهای کیفی(داده بنیاد و متاسنتز)مدل مفهومی بدست آمده و سپس از طریق راهبرد کمی, مدل مفهومی پژوهش آزمون و نیکویی برازش آن محاسبه شده است. در بخش کیفی, پس از نمونه گیری هدفمند, از ابزار گردآوری داده شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران و فیش برداری از اسناد, استفاده شده است. در بخش کمی, براساس قاعده وینزی تعداد نمونه تعیین و ضمن انجام تست STQV6, داده ها با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی گردآوری شده است. یافته ها: اقتضائات و الزامات شامل محیطی, سازمانی و ارزشی به عنوان عوامل ایجابی, ویژگی های مدیر بصیر و سازمان کارآفرین به عنوان عوامل زمینه ساز, بعد محتوایی شامل پنج شیوه تفکر واگرا, راهبردها شامل شش شیوه تفکر معطوف به هدف و پیامدهای مورد انتظار شامل چهار قابلیت سازمانی, فرایند تفکر استراتژیک را شکل می دهند. نتایج: تفکر استراتژیک زمانی به عنوان یک شایستگی سازمانی ظهور می یابد که مدیران استراتژیک در محیط سازمانی همچون سازمان کارآفرین, از اقتضائات محیطی و ضرورت آن آگاهی یافته, بصیرت خود را بر پایه شیوه های تفکر واگرا توسعه داده و راهبردهای فکری را در راستای اهداف سازمانی بکارگیرند تا پیامدهای مطلوب سازمانی حاصل گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، نیما، حسینی، میرزاحسن، محمودی میمند، محمد، و امینی، محمدتقی. (1397). طراحی و تبیین مدل یکپارچه تفکر استراتژیک به عنوان شایستگی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ملی گاز ایران). آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 29(115 )، 15-30. SID. https://sid.ir/paper/204293/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی نیما، حسینی میرزاحسن، محمودی میمند محمد، امینی محمدتقی. طراحی و تبیین مدل یکپارچه تفکر استراتژیک به عنوان شایستگی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ملی گاز ایران). آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)[Internet]. 1397؛29(115 ):15-30. Available from: https://sid.ir/paper/204293/fa

    IEEE: کپی

    نیما رحمانی، میرزاحسن حسینی، محمد محمودی میمند، و محمدتقی امینی، “طراحی و تبیین مدل یکپارچه تفکر استراتژیک به عنوان شایستگی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ملی گاز ایران)،” آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، vol. 29، no. 115 ، pp. 15–30، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204293/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button