مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی رابطه کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت با رشد توانایی آینده پژوهی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 101

چکیده

 زمینه: یکی از وظایف دانشگاه ها, توانمند سازی دانشجویان در زمینه های مختلف از جمله شناخت و پژوهش درباره آینده است که این امر می تواند تحت تاثیر کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت آن ها باشد.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت با رشد توانایی آینده پژوهی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شده است.روش ها: روش تحقیق, همبستگی است و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد ساری به تعداد 10527 نفر در سال تحصیلی 96-95بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونه ای با حجم370 بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از مقیاس های استاندارد کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990), خلاقیت تورنس (1990) و توانایی آینده پژوهی پارسا و همکاران (1390) استفاده گردید. اعتبار پرسشنامه ها با اعتبار محتوا و پایایی آن با آلفای کرونباخ بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنف, رگرسیون و همبستگی پیرسون انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد 68 درصد از واریانس نمره توانایی آینده پژوهی توسط کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت تبیین شده است و کیفیت تجارب یادگیری با ضریب بتا 0.725= b بیشترین رابطه را با توانایی آینده پژوهی دانشجویان دارد. مقدار همبستگی ابعاد منابع کتابخانه ای و کامپیوتری (0.601 = r), محتوا و ارزشمندی دروس (0.729 = r), انعطاف پذیری یادگیری (0.502 = r), کیفیت روابط رسمی و غیررسمی استاد دانشجو (0.659 = r) با رشد توانایی آینده پژوهی با 0.05> Sig تایید گردید. ابعاد سیالی (0.168 = r), انعطاف پذیری (0.733 = r), ابتکار (0.38 = r), بسط (0.614 = r), با رشد توانایی آینده پژوهی با 0.05> Sig تایید گردید.نتیجه گیری: تجارب یادگیری و ابعاد آن شامل منابع کتابخانه ای و کامپیوتری, محتوا و ارزشمندی دروس, انعطاف پذیری یادگیری و کیفیت روابط رسمی و غیررسمی استاد دانشجو و همچنین خلاقیت و ابعاد آن شامل سیالی, انعطاف پذیری, ابتکار و بسط با رشد توانایی آینده پژوهی رابطه مستقیم و معناداری دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیازآذری، مرضیه. (1397). واکاوی رابطه کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت با رشد توانایی آینده پژوهی در دانشجویان. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 29(112 )، 93-101. SID. https://sid.ir/paper/204346/fa

    Vancouver: کپی

    نیازآذری مرضیه. واکاوی رابطه کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت با رشد توانایی آینده پژوهی در دانشجویان. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)[Internet]. 1397؛29(112 ):93-101. Available from: https://sid.ir/paper/204346/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه نیازآذری، “واکاوی رابطه کیفیت تجارب یادگیری و خلاقیت با رشد توانایی آینده پژوهی در دانشجویان،” آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، vol. 29، no. 112 ، pp. 93–101، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204346/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button