مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

479
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه ی شیوه نامه ای بهمنظور حفظ دانش بومی در کتابخانه های روستایی

صفحات

 صفحه شروع 243 | صفحه پایان 263

چکیده

 مقدمه: دانش بومی, دانش محلی, سنتی یا قومی است که ماهیت آن تجربی, شفاهی وذهنی است. تدوین آن دشوار است چرا که دانشی ضمنی و پنهان است با ظهور علم نوین و پیشرفت جوامع مورد غفلت قرار گرفته و در معرض نابودی است. این جنوبی در کتابخانه های روستایی انجام گرفت مطالعه با هدف پیشنهاد و ارائه ی الگویی به منظور مستندسازی, حفظ و اشاعه ی دانش بومی روستاییان خراسان. روش شناسی: این مطالعه ی کیفی به روش نظریه ی زمینه ای انجام شد. داده ها به کمک ابزار مصاحبه ی نیمه ساختاریافته از نمونه ها گردآوری شد. نمونه را بیست مرد و ده زن روستایی, هشت کتابدار و سه نفر مطلع از دانش بومی استان خراسان جنوبی تشکیل داد. روایی پژوهش به کمک بازخورد همتایان و توضیح مفصل و غنی و داوران بیرونی تأیید شد. پایایی پژوهش نیز از طریق تصویربرداری و ضبط صدا و یاداشت برداری واژه به واژه با آوانگاری تقویت شد. یافته ها: یافته ها نشان داد سازمان های بسیاری می توانند به منظور حفظ و اشاعه ی دانش بومی فعالیت کنند. دراین میان, کتابخانه های روستایی می توانند در بین سازمان ها نقش مؤثری ایفا کنند؛ چون نزدیکترین مراکز دانش در روستا هستند و با ایجاد انگیزه و افزایش مهارت های تخصصی, فنی, پژوهشی و کلامی به کتابداران و همچنین با مستندسازی دانش بومی به هر دو صورت رقومی و چاپی می توانند در نقش هماهنگ کننده ظاهر شوند. نتیجه گیری: شیوه نامه ی به دست آمده مهم ترین نتیجه ی حاصل از این پژوهش بود. این شیوه نامه بر چهار اصل تخصص, تعهد, تعامل و تعادل استوار است. از طریق این شیوه نامه, ده مرحله ی شناسایی, انتخاب, یادگیری, ارتباط, اقدام, پیاده سازی, بازبینی, ثبت, سازماندهی و دسترسی, به منظور مستندسازی, حفظ و اشاعه ی دانش بومی روستاییان به کتابخانه های کتابخانه ی روستاییروستایی خراسان جنوبی ارائه داده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فروتنی، سولماز، نوکاریزی، محسن، کیانی، محمدرضا، و مختاری اسکی، حمیدرضا. (1397). ارائه ی شیوه نامه ای بهمنظور حفظ دانش بومی در کتابخانه های روستایی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 8(2 (پیاپی 16) )، 243-263. SID. https://sid.ir/paper/205098/fa

    Vancouver: کپی

    فروتنی سولماز، نوکاریزی محسن، کیانی محمدرضا، مختاری اسکی حمیدرضا. ارائه ی شیوه نامه ای بهمنظور حفظ دانش بومی در کتابخانه های روستایی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1397؛8(2 (پیاپی 16) ):243-263. Available from: https://sid.ir/paper/205098/fa

    IEEE: کپی

    سولماز فروتنی، محسن نوکاریزی، محمدرضا کیانی، و حمیدرضا مختاری اسکی، “ارائه ی شیوه نامه ای بهمنظور حفظ دانش بومی در کتابخانه های روستایی،” پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، vol. 8، no. 2 (پیاپی 16) ، pp. 243–263، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205098/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا