مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,706
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,182
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 46

چکیده

 دانش, سنگ بنای توسعه است؛ ولی متاسفانه دانش بومی تا این اواخر مفاهیم «واپسگرایی» و «ایستایی» را به ذهنها متبادر می کرد که آن هم ناشی از افکار, رویکرد ها و نظریه های کلاسیک توسعه از جمله نوسازی و رهیافتهای انتقال فناوری به کشاورزان کشورهای در حال توسعه بود. اما می توان گفت که با بروز مشکلات اقتصادی, اجتماعی و زیست محیطی ناشی از کاربرد فناوریهای نسنجیده و استفاده جانبدارانه از فرهنگ غربی در کشور های در حال توسعه, رویکردهای درون زا, نظریه های روستایی پایدار و راهبرد های کشاورز- نخست, مطرح شد. تحت تاثیر این رویکردهای جدید, مردم روستایی, ظرفیتهای محلی, دانشها و مهارتهای آنها در اولویت واقع شد و مورد توجه متخصصان امور توسعه قرار گرفت. در این مقاله سعی شده است تا با توجه به ادبیات موضوع و روش شناختی ـ توصیفی ـ تحلیلی و با شیوة اسنادی به این دو سوال پاسخ داده شود: 1-    چه تفاوتهایی بین دانش بومی و رسمی وجود دارد؟ 2-    نقش و جایگاه دانش بومی در توسعه روستایی پایدار چیست؟ یافته ها نشان می دهد که گرچه بین دانش بومی و رسمی تفاوتهایی وجود دارد, اما نباید آنها را در مقابل هم قرار داد؛ زیرا آنها مکمل یکدیگرند و از تلفیق آنها می توان به موفقیتهایی رسید که برای هیچکدام به تنهایی امکانپذیر نیست. براساس پارادایمهای جدید توسعه روستایی به منظور حل مشکلات روستایی, ابتدا باید به راه حلهای بومی رجوع کرد, اگر کارساز بود, آنها را تقویت و بهبود بخشید؛ در غیر این صورت از راه حلهای بیرونی استفاده و آنها را آزمایش کرد.  

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بوذرجمهری، خدیجه، و رکن الدین افتخاری، عبدالرضا. (1384). تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی. مدرس علوم انسانی، 9(1 (پیاپی 38) ویژه نامه جغرافیا)، 17-46. SID. https://sid.ir/paper/7084/fa

Vancouver: کپی

بوذرجمهری خدیجه، رکن الدین افتخاری عبدالرضا. تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی. مدرس علوم انسانی[Internet]. 1384؛9(1 (پیاپی 38) ویژه نامه جغرافیا):17-46. Available from: https://sid.ir/paper/7084/fa

IEEE: کپی

خدیجه بوذرجمهری، و عبدالرضا رکن الدین افتخاری، “تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی،” مدرس علوم انسانی، vol. 9، no. 1 (پیاپی 38) ویژه نامه جغرافیا، pp. 17–46، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/7084/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا