مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,471
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصویر زن در فیلم های نخبه گرا و عامه پسند دهه هفتاد سینمای ایران

صفحات

 صفحه شروع 193 | صفحه پایان 225

چکیده

 مقاله تحقیقی حاضر با هدف بررسی تصویر ترسیم شده از زن در ده فیلم نخبه گرا و عامه پسند دهه هفتاد سینمای ایران و همچنین موضوعات مطرح شده در ارتباط با مشخصه های اجتماعی و رفتاری زن در آثار سینماگران ایرانی انجام یافته است. مقاله در چارچوب روش های کیفی تحلیل محتوا قرار دارد که از مفاهیم و شاخص های مرسوم در مطالعات گفتمانی و جامعه شناختی بهره می جوید. در نمونه گیری پژوهش از شیوه هدفمند استفاده شده است که اصلی ترین شیوه نمونه گیری در روش تحلیل گفتمانی به حساب می آید و پنج فیلم از میان فیلم های نخبه گرا (سارا, گبه, عروس آتش, زینت, بچه های آسمان) و پنج فیلم از میان فیلم های عامه پسند (نرگس, عاشقانه, می خواهم زنده بمانم, قرمز, سگ کشی) انتخاب شده و با هم مقایسه می شوند. فیلم عامه پسند و فیلم نخبه گرا را می توان با توجه به بررسی و ارزیابی بافت مخاطبین و خریداران فیلم های مختلف تعیین نمود. فیلم های عامه پسند آثاری هستند که به وسیله «عموم مردم» و مخصوصا گروههای متوسط و پایینی آن مورد استفاده قرار می گیرند و قاعدتا باید پرفروش نیز باشند والا عامه پسند محسوب نخواهد شد. از این رو شاخص فروش به مثابه مناسب ترین شاخص برای فیلم های عامه پسند و مورد اقبال عموم مردم انتخاب شده است. فیلم های نخبه گرا که آن را به سلیقه بالا و اقشار فرهنگی با سطح تحصیلات بالا می توان ربط داد, تعریف شده است. از این رو فیلم هایی که بالاترین جوایز در جشنواره های معتبر جهانی را کسب کرده اند به عنوان فیلم نخبه گرا انتخاب می کنیم. جوایز مذکور شاخص ارزش بالای هنری است که اصلی ترین مشخصه یک فیلم نخبه گرا محسوب شود.مقاله چنین نتیجه می گیرد که تفاوتی واضح بین نحوه به نمایش گذاشتن فیلم های عامه پسند و نخبه گرای نمونه تحقیق, قابل مشاهده است. در واقع تفاوت نگرش سازندگان فیلم های عامه پسند و نخبه گرا در به نمایش گذاشتن شخصیت های داستانی به حدی است که با اطمینان می توان گفت یک گسست گفتمانی و جهان داستانی بین این فیلم ها وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرفخرایی، تژا، و فتحی، اسماعیل. (1390). تصویر زن در فیلم های نخبه گرا و عامه پسند دهه هفتاد سینمای ایران. فرهنگ ارتباطات، 1(1)، 193-225. SID. https://sid.ir/paper/207196/fa

    Vancouver: کپی

    میرفخرایی تژا، فتحی اسماعیل. تصویر زن در فیلم های نخبه گرا و عامه پسند دهه هفتاد سینمای ایران. فرهنگ ارتباطات[Internet]. 1390؛1(1):193-225. Available from: https://sid.ir/paper/207196/fa

    IEEE: کپی

    تژا میرفخرایی، و اسماعیل فتحی، “تصویر زن در فیلم های نخبه گرا و عامه پسند دهه هفتاد سینمای ایران،” فرهنگ ارتباطات، vol. 1، no. 1، pp. 193–225، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207196/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button