Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

CULTURE OF COMMUNICATION

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1199
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

CULTURE OF COMMUNICATION

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    25665
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 25665

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

CULTURE OF COMMUNICATION

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    908
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 908

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

CULTURE OF COMMUNICATION

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8731
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8731

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

CULTURE OF COMMUNICATION

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1695
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1695

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1210
  • دانلود: 

    740
چکیده: 

در این تحقیق، محقق به بررسی گفتار پوپولیستی در مطبوعات ایران در سال 1387 پرداخته است. هدف کلی این تحقیق عبارت است از: تعیین میزان پرداختن دو روزنامه متفاوت از منظر گرایشات سیاسی به موضوعات مختلف از منظر پوپولیسم و مقایسه آن ها با یکدیگر. بنابراین سوال اصلی آن است که گفتار پوپولیستی در مطبوعات ایران و در سال 1387 در کدام یک از روزنامه های اعتماد ملی و کیهان از پتانسیل بیشتری برخوردار بوده است؟در گام بعدی در پاسخ به سوال اصلی تحقیق، فرضیات تنظیم شد. سپس با تعیین شاخص های پوپولیسم این تحقیق صورت گرفت.برای بررسی صحت فرضیات مطرح شده، روش تحلیل محتوا از 282 شماره منتشر شده از هر روزنامه از طریق فرمول کوکران، 52 شماره از هر روزنامه به منظور تحلیل محتوای متن و روز دوشنبه هر هفته به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. این دو روزنامه، هم از نگرش سیاسی و هم رویکردهای فرهنگی و اجتماعی و همچنین از نظر ساختار روزنامه ای (آنچه به چاپ رسیده و منتشر می شود) از وضعیت های متفاوتی برخوردار بودند.بررسی ها نشان می دهد روزنامه کیهان بیش از روزنامه اعتماد ملی پتانسیل توجه به مقولاتی را دارد که به نوعی تاکید و تایید بر گفتار پوپولیستی محسوب می شود. در واقع پتانسیل گرایش به پوپولیسم رسانه ای در روزنامه کیهان بیشتر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1210

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 740 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    31-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    925
  • دانلود: 

    728
چکیده: 

در این مقاله به منظور مطالعه نقش رسانه های دیداری در فرهنگ پذیری مردم، این سوال مطرح است که تلویزیون، ماهواره و اینترنت، چه تاثیری بر تغییر رفتار و عادات مردم و پذیرفتن روش های صحیح مصرف منابع طبیعی و تغییر الگوهای روش زندگی دارند؟ به عبارت دیگر آیا این رسانه ها می توانند تغییراتی در عادات زندگی افراد به وجود آورند و اگر نه پس علت نداشتن کارایی این رسانه ها چیست؟ برای پاسخ به این سوال، با استفاده از نظریه های «اشاعه نوآوری ها»، «برجسته سازی» و «کاشت»، یک مدل نظری ارائه شد که طبق آن نقش و کارایی رسانه های دیداری در تاثیرگذاری یا عدم آن بررسی و از آن مدل 6 فرضیه استخراج شد. برای آزمون فرضیات از روش پیمایشی به وسیله پرسشنامه استفاده شده و نتایج حاصل از تحلیل داده ها به تفصیل در صفحات بعدی آورده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 925

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 728 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    61-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2383
  • دانلود: 

    984
چکیده: 

پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش رسانه های جمعی در شکل گیری سرمایه اجتماعی در بین شهروندان شهر یزد انجام شده است به سنجش همبستگی بین متغیر میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی با سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و هنجار اجتماعی) پرداخته است.روش پژوهش به لحاظ اجرا، پیمایشی، به لحاظ معیار هدف، کاربردی و به لحاظ معیار زمانی، مقطعی است. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران با سطح اطمینان 95 درصد و فاصله اطمینان 5 درصد، 370 نفر مشخص شد. اعتبار پرسشنامه از نوع اعتبار محتوایی است. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیر مستقل (رسانه های جمعی) و متغیر وابسته تحقیق (سرمایه اجتماعی) و ابعاد آن بیانگر بالابودن همبستگی درونی گویه ها و به عبارت دیگر مطلوبیت پایایی ابزار تحقیق است. یافته های پژوهش نشان می دهد بین میزان استفاده از رسانه های جمعی و سرمایه اجتماعی همبستگی وجود دارد و از آنجایی که هر دو متغیر یعنی رسانه های جمعی و سرمایه اجتماعی، در سطح فاصله ای اندازه گیری شده اند از ضریب همبستگی پیرسون بهره گرفته شده است.همچنین همبستگی مستقیمی بین متغیر مستقل تحقیق یعنی میزان استفاده از رسانه های جمعی با سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و هنجار اجتماعی) وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2383

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 984 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    95-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    25950
  • دانلود: 

    2768
چکیده: 

در سال های اخیر تلفن همراه به عنوان یکی از پدیده های ارتباطی در دنیای امروز در بین تمام اقشار و گروههای مختلف جامعه گسترش پیدا کرده و حتی امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از دانش آموزان در مقاطع پایین تحصیلی نیز به تلفن همراه دسترسی دارند. اگر چه نباید استفاده از تلفن همراه را در بین کودکان و نوجوانان ممنوع کرد ولی می بایست راه حل هایی برای استفاده درست از آن ارائه داد. هدف این پژوهش بررسی نقش و تاثیرات تلفن همراه بر دانش آموزان دختر بوده و به دست آوردن اطلاعات و آگاهی پیرامون این مساله که استفاده از این وسیله ارتباطی چه تاثیراتی بر رفتار آنان گذاشته است. در این پژوهش، تلفن همراه به عنوان ابزار چالشی جدید عصر ارتباطات و وسیله ارتباطی که به سرعت در حال گسترش است ما را برآن داشت تاثیرات آن را بر دانش آموزان مقطع اول دبیرستان از دیدگاه خود دانش آموزان مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم. در این پژوهش فرضیه هایی را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت در جهت ارتقای استفاده مطلوب از این ابزار ارتباطی پیشنهاداتی ارائه شده است.این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده و ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است.جامعه آماری این پژوهش را دختران دانش آموزان مقطع اول دبیرستان (منطقه یک شهر تهران) تشکیل می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 25950

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    119-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1987
  • دانلود: 

    765
چکیده: 

تحقیق حاضر به بررسی میزان اثربخشی جذابیت های محتوائی، تصویری، گرافیکی - طراحی، صوتی، رنگ، اندازه و ابعاد تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، مطبوعاتی، محیطی و اینترنتی و همچنین زیبایی مکانی و تجهیزات داخلی شعب و تعداد و کیفیت جوائز حساب های قرض الحسنه پست بانک ایران پرداخته است. اهداف این تحقیق شامل اهداف اصلی و فرعی است که هدف اصلی: بررسی میزان اثر بخشی تبلیغات پست بانک در میان مشتریان خود در شهر تهران و اهداف فرعی شامل: جذب حداکثری سپرده ها و نقدینگی جامعه، تشویق و ترغیب مردم جهت سپرده گذاری در پست بانک به ویژه سپرده های ارزان قیمت، دستیابی به درآمد بیشتر و افزایش سودآوری از طریق ارائه خدمات بانکی، افزایش سهم بازار بانکی، معرفی هرچه بیشتر پست بانک و خدمات آن در سطح جامعه، افزایش اعتماد عمومی جامعه نسبت به پست بانک، جذب مشارکت های مالی مردمی جهت تامین سرمایه طرح های اقتصادی و زیربنائی کشور، کمک به توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی جامعه با تامین مالی طرح ها و کاهش ترددهای غیرضروری در سطح جامعه از طریق ارائه خدمات الکترونیکی و اینترنتی است. مهم ترین انگیزه انتخاب این موضوع، دستیابی به خواسته ها و نیازهای جدید بانکی هموطنان در اقصی نقاط کشور و وجود فضای رقابتی بین موسسات پولی و بانکی کشور و ضرورت آن نیز گستره وسیع ارائه خدمات پست بانک و میزان اثربخشی تبلیغات آن می باشد. فرضیه های این تحقیق به طورکلی شامل پیش بینی وجود رابطه معنی دار بین تبلیغات بانک و معرفی آن در سطح جامعه، افزایش اعتماد عمومی نسبت به بانک، تشویق و ترغیب مردم جهت سپرده گذاری در بانک، کاهش ترددهای غیرضرور در سطح جامعه و پیش بینی رابطه ای معنادار بین جذب مشتری و جذابیت های موسیقیایی، صوتی، تصویری، گرافیکی- طراحی، محتوایی، رنگ، اندازه و ابعاد تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، مطبوعاتی، محیطی و اینترنتی بانک و همچنین جذابیت های جوایز حساب های قرض الحسنه و زیبائی مکانی و تجهیزات داخلی شعب بانک است. آزمون انجام شده و تجزیه و تحلیل یافته ها و داده های به دست آمده، حاکی از تائید نسبی کلیه فرضیه ها است. روش اجرای این تحقیق، پیمایشی و ابزار مورد استفاده نیز پرسشنامه است که در محدوده مکانی شهر تهران و شعب مناطق 1 و 2 و شعبه مستقل مرکزی پست بانک ایران در تیر ماه سال 89 و با جامعه آماری 56420 نفر و حجم نمونه 400 نفر انجام شده است. پیش آزمون روایی ابزار سنجش تحقیق نیز طبق «آلفای کرونباخ» و بر اساس نرم افزار spss عدد 8.9 به دست آمده است که بیانگر روایی خوب پرسشنامه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1987

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 765 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    139-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8824
  • دانلود: 

    1622
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون، رادیو و نشریات) در اشاعه فرهنگ ورزش همگانی است. در تبیین این مقوله نقش وسایل ارتباط جمعی به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی برای اعمال تغییرات اجتماعی و فرهنگی در سبک زندگی افراد جامعه بررسی می شود. ورزش به عنوان یکی از علل حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری در جهت اهداف توسعه انسانی و اجتماعی دارای اهمیت بسزایی است. هدف اصلی از تحقیق پیش رو بررسی این موضوع است که افراد جامعه تا چه میزان تحت تاثیر وسایل ارتباط جمعی به انجام ورزش تشویق شده اند. با استفاده از روش پیمایشی و به کارگیری پرسشنامه ای که مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن 80.8 درصد برآورد شده بود، به بررسی موضوع در نمونه 400 نفری از زنانی که هفته ای حداقل یک بار در اماکن ورزشی شهرداری شهر تهران حضور می یابند، پرداخته شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای و در مرحله دوم تصادفی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و آزمون فرضیه ها استفاده شده است. سپس برای سنجش میزان همبستگی فرضیه های تایید شده از ضریب همبستگی کندال استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از اثر معنادار وسایل ارتباط جمعی در اشاعه فرهنگ ورزش همگانی است. بدین معنا که وسایل ارتباط جمعی در تشویق افراد به ورزش موفق بوده اند، ولی بایستی با تمرکز و برنامه ریزی بیشتر میزان اثرگذاری بر مخاطب را افزایش دهند. از دیگر نتایج پژوهش این که نقش تلویزیون نسبت به سایر وسایل ارتباط جمعی در اشاعه یک امر فرهنگی در زندگی افراد جامعه پررنگ تر است. بنابراین تلویزیون به لحاظ وسعت نفوذ می تواند در ایجاد تغییرات اجتماعی در سبک زندگی افراد جامعه توسط برنامه ریزان اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده بیشتر و دقیق تری قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8824

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1622 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    169-192
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1702
  • دانلود: 

    674
چکیده: 

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر عملکرد خبری رسانه ملی در گرایش کارشناسان ارتباطات به رسانه های خارجی (بی بی سی و صدای آمریکا) در انتخابات دهم ریاست جمهوری انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است و جامعه آماری شامل کلیه اساتید و کارشناسان علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و علوم تحقیقات و دانشگاه علامه طباطبایی است که تعداد آنها 84 نفر و همچنین سردبیران یا یکی از دبیران روزنامه های در حال چاپ تهران شامل 33 نفر بوده است. کل جامعه آماری ما در این پژوهش 117 نفر است. در این پژوهش به دلیل اینکه جامعه آماری کم بود، پرسشنامه تحقیق به صورت تمام شمار بین جامعه آماری از طریق ای میل یا دستی توزیع شد. از بین 117 نفر جامعه آماری، 86 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند که به عنوان جامعه در دسترس مورد سنجش قرار گرفت. مهم ترین سوال های مطرح شده در این تحقیق به شرح زیر است:آیا میان رویه جانبداری در اخبار و شفاف نبودن اخبار و اطلاعات رسانه ملی و افزایش بی اعتمادی کارشناسان ارتباطات رابطه وجود دارد؟آیا انعکاس واقعیت در رسانه های خارجی یکی از دلایل اصلی افزایش اعتماد کارشناسان ارتباطات به شبکه های خارجی است؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1702

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 674 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    193-225
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1471
  • دانلود: 

    713
چکیده: 

مقاله تحقیقی حاضر با هدف بررسی تصویر ترسیم شده از زن در ده فیلم نخبه گرا و عامه پسند دهه هفتاد سینمای ایران و همچنین موضوعات مطرح شده در ارتباط با مشخصه های اجتماعی و رفتاری زن در آثار سینماگران ایرانی انجام یافته است. مقاله در چارچوب روش های کیفی تحلیل محتوا قرار دارد که از مفاهیم و شاخص های مرسوم در مطالعات گفتمانی و جامعه شناختی بهره می جوید. در نمونه گیری پژوهش از شیوه هدفمند استفاده شده است که اصلی ترین شیوه نمونه گیری در روش تحلیل گفتمانی به حساب می آید و پنج فیلم از میان فیلم های نخبه گرا (سارا، گبه، عروس آتش، زینت، بچه های آسمان) و پنج فیلم از میان فیلم های عامه پسند (نرگس، عاشقانه، می خواهم زنده بمانم، قرمز، سگ کشی) انتخاب شده و با هم مقایسه می شوند. فیلم عامه پسند و فیلم نخبه گرا را می توان با توجه به بررسی و ارزیابی بافت مخاطبین و خریداران فیلم های مختلف تعیین نمود. فیلم های عامه پسند آثاری هستند که به وسیله «عموم مردم» و مخصوصا گروههای متوسط و پایینی آن مورد استفاده قرار می گیرند و قاعدتا باید پرفروش نیز باشند والا عامه پسند محسوب نخواهد شد. از این رو شاخص فروش به مثابه مناسب ترین شاخص برای فیلم های عامه پسند و مورد اقبال عموم مردم انتخاب شده است. فیلم های نخبه گرا که آن را به سلیقه بالا و اقشار فرهنگی با سطح تحصیلات بالا می توان ربط داد، تعریف شده است. از این رو فیلم هایی که بالاترین جوایز در جشنواره های معتبر جهانی را کسب کرده اند به عنوان فیلم نخبه گرا انتخاب می کنیم. جوایز مذکور شاخص ارزش بالای هنری است که اصلی ترین مشخصه یک فیلم نخبه گرا محسوب شود.مقاله چنین نتیجه می گیرد که تفاوتی واضح بین نحوه به نمایش گذاشتن فیلم های عامه پسند و نخبه گرای نمونه تحقیق، قابل مشاهده است. در واقع تفاوت نگرش سازندگان فیلم های عامه پسند و نخبه گرا در به نمایش گذاشتن شخصیت های داستانی به حدی است که با اطمینان می توان گفت یک گسست گفتمانی و جهان داستانی بین این فیلم ها وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1471

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 713 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button