مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,710
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین فرم کوتاه پرسشنامه MMPI-2 در دانشجویان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 141

چکیده

 پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی و تدوین فرم کوتاه برای پرسشنامه 370 سوالی MMPI-2 در دانشجویان ایرانی به اجرا درآمده است. به منظور اجرای پژوهش, نمونه ای با حجم 2156 دانشجو (1099 زن و 1066 مرد) در چهار دوره کاردانی, کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری به روش نمونه گیری چندمرحله ای از شش استان کشور انتخاب شدند. ضریب اعتبار اولیه پرسشنامه 0.829 بود. این ضریب با حذف 191 سوال که همبستگی ضعیفی داشتند, برابر 0.944 گردید. برای پاسخ به این سوال که در فرم کوتاه شده چند عامل است, از روش تحلیل عاملی متمایل و چرخش ابلیمین با توجه به مقدار (0.90564) kmo و معناداری آزمون بارتلت, تعداد 13 عامل از 179 سوال باقیمانده استخراج گردید. این 13 عامل بر روی هم 27.5 درصد کل واریانس متغیرها را پوشش می دهد که سهم عامل اول 17.76 درصد است. نامگذاری عامل ها پس از به دست آمدن روایی محتوایی آزمون توسط روان شناسان بالینی عبارتند از: MF, D, Pa, Sc, Hy, Si, L, Pd, Hs, K, Ma, F, Pt ضرایب اعتبار مقیاس ها برای جمعیت زنان و مردان جداگانه محاسبه گردید. برای تفسیر نمره ها, نیمرخ جداگانه ای برای دانشجویان زن و مرد تهیه شد. بنابراین, بر اساس نتایج این پژوهش, فرم کوتاه تدوین شده MMPI-2 واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهش های روانشناختی و فعالیت های بالینی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    داوودی، حسین، هومن، حیدرعلی، و شریفی، حسن پاشا. (1388). تدوین فرم کوتاه پرسشنامه MMPI-2 در دانشجویان ایرانی. تحقیقات روانشناختی، 1(1)، 129-141. SID. https://sid.ir/paper/207899/fa

    Vancouver: کپی

    داوودی حسین، هومن حیدرعلی، شریفی حسن پاشا. تدوین فرم کوتاه پرسشنامه MMPI-2 در دانشجویان ایرانی. تحقیقات روانشناختی[Internet]. 1388؛1(1):129-141. Available from: https://sid.ir/paper/207899/fa

    IEEE: کپی

    حسین داوودی، حیدرعلی هومن، و حسن پاشا شریفی، “تدوین فرم کوتاه پرسشنامه MMPI-2 در دانشجویان ایرانی،” تحقیقات روانشناختی، vol. 1، no. 1، pp. 129–141، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207899/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button